Dec Nov Decembris 2019 Dec Jan
P O T C P S Sv
25 26 27 28 29 30 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5

Latvijas Republikas Finanšu ministrija
Smilšu iela 1, Rīga
LV-1919, Latvija

Tel.: +371-67095405
Fakss: +371-67095503
E-pasts: pasts@fm.gov.lv
info@fm.gov.lv

Saziņai ar mājaslapas redaktoru: info@fm.gov.lv

Finanšu ministra Oskara Spurdziņa preses konference 21/03/2012

1. Par valsts budžetu 2005.gadam

Finanšu ministrijā ir sācies darba pie 2005.gada valsts budžeta veidošanas. Kopumā tiek prognozēts, ka līdz ar tautsaimniecības izaugsmi saglabāsies arī budžeta ieņēmumu pieauguma temps. To ļauj prognozēt arī nodokļu iekasēšanas rādītāji, kas kopumā pildās labi - tiesa gan, ar atsevišķiem izņēmumiem.

Finanšu ministrija kopumā prognozē nākamā gada budžeta pieaugumu par aptuveni 200-300 miljoniem latu. Taču kritisku šo iespējami normālo situāciju padara fakts, ka iepriekšējā valdība pēdējo mēnešu laikā ar vieglu roku ir bezatbildīgi pieņēmusi virkni normatīvo aktu, kuru izpildei nepieciešams vairāk nekā pusmiljards latu. Jau šobrīd ir skaidrs, ka visas šīs vajadzības apmierināt nevarēsim, jo vairāk nekā 600 miljonu latu lielu deficītu mūsu valsts nevar atļauties, tāpēc pašreizējai valdībai būs ļoti kritiski jāizvērtē prioritātes, kurām naudu atvēlēt.

Principi, uz kuriem es vēlētos balstīt nākamā gada budžeta veidošanu ir valsts prioritātes saistībā ar iestāšanos ES un NATO, Latvijas iedzīvotāju labklājības veicināšana un fiskālā disciplīna.

2. Problēmas ar akcīzes nodokļa iekasēšanu

Mani absolūti neapmierina niecīgie akcīzes nodokļa ieņēmumi šā gada sākumā. Īpaši akcīzes nodokļa ieņēmumi no naftas produktiem, degvielai, kas šī gada pirmajos divos mēnešos ir mazāki kā pērn attiecīgajā laika posmā. Manuprāt, nekas neliecina par to, ka degvielas patēriņš valstī ir samazinājies, gluži otrādi - ir sagaidāms, ka pirms palielinātajām degvielas akcīzes likmēm degvielas importam būtiski jāpieaug, līdz ar to arī nodokļiem. Diemžēl tas tā nav. Kāpēc?


Tēlaini izsakoties, valsts benzīna bākā ir caurums, ko droši vien nevar teikt par degvielas kontrabandistu kabatām. Esmu jau VID vadībai lūdzis izskaidrot radušos situāciju. Acīmredzami, ka VID ir lielas grūtības administrēt šī nodokļa iekasēšanu vajadzīgajā apmērā. Man ir kauns godīgo degvielas importētāju priekšā, kuri ir spiesti strādāt izkropļotas konkurences apstākļos.

Tādēļ sagaidu VID sagaidu aktīvu rīcību, un ceru, ka marta un aprīļa akcīzes nodokļa ieņēmumi šajā pozīcijā būs pārliecinošāki.

3. Situācija ar veterināro kontroli robežkontroles punktos

Diemžēl nevaram lepoties arī  ar mūsu robežu gatavību Latvijas integrācijai ES. Pirmais ārkārtīgi nepatīkamais pārsteigums, ar ko šajā jautājumā saskāros, bija veterinārās robežkontroles punkta būvlaukuma apmeklējums Rīgas brīvostā. Situācija ir nepieļaujama: pašlaik, mēnesi pirms Latvijas iestāšanās Eiropas Savienībā robežkontroles punkta vietā plešas tikai smilšu laukums un strādā traktori, tādēļ ir skaidrs, ka no 1.maija caur Rīgas ostu vairs nedrīkstēs transportēt kravas, kas ir pakļautas veterinārajai kontrolei. Tas nozīmē, ka cietīs uzņēmēji, valsts budžetam secen ies desmitiem miljonu latu, un šajā sakarā jau ir ierosināta dienesta izmeklēšana atbildīgajās institūcijās.

Es sagaidu, ka Zemkopības ministrija atradīs pagaidu risinājumu, lai neciestu mūsu pārtikas eksportētāji.

Turklāt Rīgas robežkontroles punkts ir tikai viens no pieciem muitas punktiem, kuros nepieciešama jauna kompleksa izbūve, lai varētu tikt veikta kravu veterinārā pārbaude un attiecīgi vispār varētu tikt transportētas šādas kravas.

Pavisam atsevišķa līdz šim nepaveikto darbu sadaļa ir muitas likumdošanas dokumentu kvalitatīvu tulkojumu nodrošināšana. Tāpat arī muitas informācijas sistēma, kurai ir jābūt savietojamai ar ES prasībām. Šo uzskaitījumu diemžēl varētu turpināt vēl un vēl.

Šajā ziņā kā pozitīvu piemēru vēlos minēt Maltas pieredzi, kur katrs uzņēmējs pa pastu ir saņēmis dokumentu paketi ar izmaiņām un jauno dokumentu un veidlapu paraugiem, kas būs aktuāli pēc 1.maija. Es būtu bijis laimīgs, ja Latvijā mēs varētu runāt par kaut ko līdzīgu, taču mūsu uzņēmējiem ir grūtības VID mājas lapā internetā atrast vajadzīgo elementāru informāciju. Tā nav pieļaujama situācija.

4. Darbinieku jautājums

Vēl viens būtisks problēmu loks saistās ar darbiniekiem Finanšu ministrijā un tās padotības iestādēs. No ministrijas ir aizgājusi virkne profesionāļu, un divas svarīgas struktūrvienības - Budžeta departaments un Valsts kase - ilgstoši ir darbojušās bez vadības, kas, protams, ir ietekmējis šo struktūrvienību darbu.

Mans piedāvājums šīs situācijas risināšanai ir arī izvērtēt to amatpersonu darbības, kuras tikai politisku motīvu vadītas pieņēma lēmumus par tiesvedībās iesaistīto amatpersonu atbrīvošanu no amata. Mans mērķis ir, lai Latvijā beidzot pienāktu laiki, kad, mainoties valdībām, profesionāļi valsts iestādēs varētu neuztraukties par  savu nākotni. Lai viņiem nevajadzētu meklēt draudzīgi noskaņota ārsta un pēc tam arī advokāta pakalpojumus. Domāju, šeit savu artavu varētu piemest arī mediji, jo politisko slimību problēma Latvijā sāk kļūt par ikdienu, kā rezultātā valsts ik dienas zaudē naudu, bet daudzi darbi stāv uz vietas. Un es tur nevaru daudz līdzēt: ja es varu ierobežot komandējumus, apkarot slimības nav manos spēkos.

5. Uzdevumi nākotnei

Viens no būtiskākajiem uzdevumiem šobrīd ir radīt mehānismu, kas daļēji kompensētu iespējamo cenu kāpumu nākotnē. Man ir liels prieks, ka no 1.aprīļa pensijas palielināsies par vidēji  2,45 latiem, kas šajā budžeta situācijā ir ievērojams kāpums. Taču es apzinos, ka lielai daļai Latvijas iedzīvotāju ienākumi joprojām ir nelieli, un tāpēc mans mērķis ir domāt par situācijas uzlabošanos ilgtermiņā.

Kā vienu no mehānismiem situācijas risināšanai es saredzu ar nodokļiem neapliekamā minimuma palielināšanu, kā arī nodokļu atvieglojumu apjoma palielināšanu par katru apgādībā esošo personu. Finanšu ministrija pašlaik izstrādā piecus neapliekamā minimuma palielināšanas variantus un to fiskālo ietekmi uz valsts budžetu, un šis jautājums tiks skatīts kontekstā ar nākamā gada budžeta veidošanu.

 Pieteikties jaunumu saņemšanai e-pastā

29/11/2019 21/11/2019 08/11/2019

Ja vēlaties saņemt jaunumus savā e-pastā, lūdzu, ievadiet e-pastu un nospiediet pogu - pieteikties!

SAŅEM JAUNUMUS E-PASTĀ

MINISTRIJAS VADĪBA

KALENDĀRS

Dec Nov Decembris 2019 Dec Jan
P O T C P S Sv
25 26 27 28 29 30 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5

SAŅEM JAUNUMUS E-PASTĀ

Kamera

Finanšu ministrijā tiek veikta personas datu apstrāde atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajam. Pirms personas datu iesniegšanas aicinām iepazīties ar to apstrādes kārtību. Finanšu ministrijas telpās var tikt veikta foto, video un audio fiksācija pasākumu un norišu publicitātes vajadzībām, lai nodrošinātu informācijas pieejamību sabiedrībai.

Skatīt vairāk

KONTAKTI

Tālrunis uzziņām: 67095405

Lietvedības tālrunis: 67095578

Fakss: 67095503

E-pasts: info@fm.gov.lv

Adrese: Smilšu iela 1, Rīga, LV-1919, Latvija

Šī vietne izmanto sīkdatnes, lai uzlabotu tās lietošanas pieredzi un optimizētu darbību. Turpinot pārlūkprogrammas sesiju vai nospiežot pogu “Piekrītu”, Jūs apstiprināt, ka piekrītat izmantot sīkdatnes. Lai saņemtu detalizētāku informāciju, aicinām apskatīt mūsu tīmekļa vietnes sīkdatņu politiku.
Piekrītu

Latvijas Republikas Finanšu Ministrija