Jun May 2019 Jun Jul
P O T C P S Sv
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30

Latvijas Republikas Finanšu ministrija
Smilšu iela 1, Rīga
LV-1919, Latvija

Tel.: +371-67095405
Fakss: +371-67095503
E-pasts: pasts@fm.gov.lv
info@fm.gov.lv

Saziņai ar mājaslapas redaktoru: info@fm.gov.lv

VID konstatē pārkāpumus kases aparāta darbībā sporta klubā 15/03/2012 VID

Valsts ieņēmumu dienesta (turpmāk – VID) Nodokļu kontroles pārvaldes amatpersonas, 2012.gada sākumā veicot kontroles pasākumus kādā sporta klubā, konstatēja, ka tas savā darbībā izmanto divus kases aparātus. Vienā no šiem kases aparātiem reģistrētie ieņēmumi ar dažādu neatļautu manipulāciju palīdzību ilgstoši netika uzrādīti uzņēmuma grāmatvedībā un no tiem netika nomaksāti normatīvajos aktos paredzētie nodokļi. Par konstatēto pārkāpumu sporta klubam ir uzsākta lietvedība administratīvā pārkāpuma lietā un uzņēmumam un tā amatpersonai piemērots naudas sods saskaņā ar Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa 156.1 panta pirmo daļu[1] , 166.6 panta pirmo daļu[2] , 159.panta[3] un 159.9 panta pirmo daļu[4] .

2012.gada sākumā VID Nodokļu kontroles pārvaldes amatpersonas veica tematisko pārbaudi kādā sporta klubā Rīgā, kurš piedāvā peldbaseina, aerobikas nodarbību  un trenažieru pakalpojumus. Tematiskās pārbaudes ietvaros VID nodokļu inspektori veica kontrolpirkumu, iegādājoties abonementu kluba apmeklējumam. Saņemtā maksa par kontrolpakalpojumu 45 latu apmērā tika reģistrēta elektroniskajā kases aparātā. Minētā kases aparāta dokumentācija liecināja, ka tā izmantošana uzsākta tikai 2012.gada sākumā, taču tehniskās pases datos bija norādīts, ka minētajam kases aparātam, kurš ilgstoši it kā netika lietots, 2011.gadā neskaitāmas reizes bija veikti remonti un dažādas pārprogrammēšanas.

Pārbaudes laikā tika noskaidrots, ka minētajā sporta klubā ieņēmumu reģistrēšanai tiek izmantots vēl viens kases aparāts, tā saucamais „legālais”, kurā tiek reģistrēti ieņēmumi, kas tiek atspoguļoti grāmatvedībā. Abu kases aparātu marka ir „Optima NR 500”, un tie ir kases aparāti, ar kuriem ir iespējams veikt dažāda veida  manipulācijas, tādejādi neuzrādot uzņēmuma reālos ieņēmumus. Tādējādi VID inspektoriem radās aizdomas, ka ieņēmumi, kas tiek reģistrēti tajā kases aparātā, kurā tika reģistrēts arī VID kontrolpirkums, iespējams, ilgstoši nav tikuši uzrādīti uzņēmuma grāmatvedības reģistros un no tiem nav maksāti normatīvajos aktos paredzētie nodokļi.

Šīs aizdomas apstiprināja VID veiktās apsekošanas un apmeklētāju aptaujas rezultātā iegūtā informācija, inspektoru rīcībā nonāca arī sporta kluba klientu kases aparāta čeki par iegādātajiem sporta kluba abonementiem laika posmā no 2011.gada 27.decembra līdz 31.decembrim. Minētajā laika posmā bija reģistrēti apmēram 130 čeki par pirkumiem, kuru cena svārstās no 45 latiem līdz pat 700 latiem (dažādi abonementi sporta kluba apmeklēšanai), taču neviens no tiem nebija iegrāmatots uzņēmuma grāmatvedībā un informācija par šiem pirkumiem neparādījās arī kases aparāta atmiņā. Tādējādi VID inspektori guva apstiprinājumu tam, ka uzņēmums ilgstoši izvairījies no nodokļu nomaksas, reģistrējot ieņēmumus vienā no kases aparātiem, bet pēc tam šo informāciju izdzēšot un attiecīgi neuzrādot uzņēmuma grāmatvedībā.

Par konstatēto pārkāpumu pret uzņēmumu tika uzsākta lietvedība administratīvā pārkāpuma lietā un uzņēmumam saskaņā ar Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa 166.6 panta pirmo daļu, 159.pantu un 159.9 panta pirmo daļu piemērots administratīvais sods 1200 latu apmērā, bet uzņēmuma amatpersonai saskaņā ar Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa 156.1 panta pirmo daļu piemērots administratīvais sods 500 latu apmērā.

Pēdējo gadu laikā VID inspektori ir novērojuši pieaugošu tendenci tieši elektronisko kases aparātu izmantošanas kārtības neievērošanā. Ja 2009.gadā 59% no visiem pakalpojumu un tirdzniecības uzņēmumiem konstatētajiem pārkāpumiem bija saistīti tieši ar kases aparātu izmantošanas kārtības neievērošanu, tad 2010.gadā tie bija jau 70 %, bet 2011.gadā - 82 %. Pieaug arī konstatēto pārkāpumu skaits, kas saistīti ar nesankcionētu iejaukšanos kases aparātu un sistēmu programmatūrās. Elektronisko kases aparātu izmantošanā konstatēto pārkāpumu raksturs liecina, ka tā ir sistemātiska darbība, kuras rezultātā pastāvīgi notiek izvairīšanās no nodokļu nomaksas.

VID arī turpmāk, lai novērstu un nepieļautu krāpnieciskas darbības ar elektroniskajiem kases aparātiem un kašu sistēmām, pastiprināti veiks pārbaudes uzņēmumos, tirdzniecības un pakalpojumu sniegšanas vietās.

VID aicina komersantus pārdomāt, vai ir vērts veikt nelikumīgas darbības, pakļaujot savu uzņēmumu pārbaudēm un tālākajām sekām, ņemot vērā, ka par krāpnieciskām darbībām un izvairīšanos no nodokļu maksāšanas likumpārkāpējiem draud ne tikai administratīva atbildība un naudas sodi, bet pat kriminālatbildība un, piemēram, aizliegums veikt uzņēmējdarbību.

Savukārt iedzīvotājus VID aicina ziņot, zvanot uz VID diennakts bezmaksas uzticības tālruni 80009070, par gadījumiem, kad tirgotāji vai pakalpojumu sniedzēji nereģistrē ieņēmumus kases aparātos vai sistēmās vai veic kādas citas aizdomīgas darbības. Informāciju iespējams sniegt latviešu, krievu un angļu valodā, saglabājot zvanītāja anonimitāti.

[1] 156.1 pants. Nodokļu un citu maksājumu reģistrēšanas elektronisko ierīču un iekārtu lietošanas kārtības neievērošana, šo ierīču un iekārtu lietotāju un apkalpojošo dienestu pienākumu nepildīšana
Par nodokļu un citu maksājumu reģistrēšanas elektronisko ierīču un iekārtu lietošanas kārtības neievērošanu — uzliek naudas sodu no simt līdz piecsimt latiem.
[1] 166.6 pants. Grāmatvedības, pārskatu iesniegšanas un statistiskās informācijas noteikumu neievērošana
Par normatīvajos aktos noteikto grāmatvedības kārtošanas nosacījumu neievērošanu, gada pārskatu, statistikas pārskatu vai statistiskās informācijas neiesniegšanu attiecīgajos normatīvajos aktos noteiktajos termiņos vai nepilnīgu iesniegšanu attiecīgajām valsts institūcijām — uzliek naudas sodu fiziskajām personām līdz simt piecdesmit latiem, bet juridiskajām personām — no piecdesmit līdz trīssimt latiem.
[1] 159.pants. Izvairīšanās no nodokļu un tiem pielīdzināto maksājumu nomaksas
Par izvairīšanos no nodokļu vai tiem pielīdzināto maksājumu nomaksas, kā arī par ienākumu, peļņas vai citu ar nodokli apliekamo objektu slēpšanu (samazināšanu) - uzliek naudas sodu fiziskajām personām no simt līdz divsimt piecdesmit latiem, bet juridiskajām personām — no piecsimt līdz tūkstoš piecsimt latiem.
[1] 159.9 pants. Nesadarbošanās ar nodokļu administrācijas amatpersonām
Par nodokļu administrēšanai un kontrolei nepieciešamās pieprasītās informācijas nesniegšanu nodokļu administrācijai - uzliek naudas sodu fiziskajām personām no divdesmit pieciem līdz simt piecdesmit latiem, bet juridiskajām personām - no piecdesmit līdz piecsimt latiem.

 Pieteikties jaunumu saņemšanai e-pastā

Ja vēlaties saņemt jaunumus savā e-pastā, lūdzu, ievadiet e-pastu un nospiediet pogu - pieteikties!

SAŅEM JAUNUMUS E-PASTĀ

MINISTRIJAS VADĪBA

KALENDĀRS

Jun May 2019 Jun Jul
P O T C P S Sv
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30

SAŅEM JAUNUMUS E-PASTĀ

Kamera

Finanšu ministrijā tiek veikta personas datu apstrāde atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajam. Pirms personas datu iesniegšanas aicinām iepazīties ar to apstrādes kārtību. Finanšu ministrijas telpās var tikt veikta foto, video un audio fiksācija pasākumu un norišu publicitātes vajadzībām, lai nodrošinātu informācijas pieejamību sabiedrībai.

Skatīt vairāk

KONTAKTI

Tālrunis uzziņām: 67095405

Lietvedības tālrunis: 67095578

Fakss: 67095503

E-pasts: info@fm.gov.lv

Adrese: Smilšu iela 1, Rīga, LV-1919, Latvija

Šī vietne izmanto sīkdatnes, lai uzlabotu tās lietošanas pieredzi un optimizētu darbību. Turpinot pārlūkprogrammas sesiju vai nospiežot pogu “Piekrītu”, Jūs apstiprināt, ka piekrītat izmantot sīkdatnes. Lai saņemtu detalizētāku informāciju, aicinām apskatīt mūsu tīmekļa vietnes sīkdatņu politiku.
Piekrītu

Latvijas Republikas Finanšu Ministrija