Tiešo nodokļu izmaiņas

 

2023

2024

2025

Valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu (VSAOI) vispārējā likme, tai skaitā:

34,09%

34,09%

34,09%

  • darba devēja likme

23,59%

23,59%

23,59%

  • darba ņēmēja likme

10,5%

10,5%

10,5%

VSAOI maksimālais apmērs, eiro gadā

78 100

78 100

105 300

Solidaritātes nodokļa likme

25%

25%

25%

Iedzīvotāju ienākuma nodokļa (IIN) likmes

  • ienākumiem līdz 20 004 eiro gadā

20%

20%

25,5%

  • ienākumiem no 20 004 līdz 78 100 eiro gadā (līdz 105 300 eiro gadā no 2025. gada)

23%

23%

  • ienākumiem virs 78 100 eiro gadā (virs 105 300 eiro gadā no 2025. gada)

31%

31%

33%

Ar IIN neapliekamais minimums (NM)

Maksimālais NM, eiro mēnesī

500

500

-

  • ienākumi, līdz kuriem piemēro maksimālo NM, eiro mēnesī

500

500

  • ienākumi, virs kuriem nepiemēro NM, eiro mēnesī

1800

1800

Fiksēts NM neatkarīgi no ienākumu apmēra, eiro mēnesī

-

510

Atvieglojums par apgādībā esošu personu, eiro mēnesī

250

250

250

Neapliekamais minimums pensionāriem, eiro mēnesī

500

500

1000

Minimālā alga, eiro mēnesī

620

700

740

Grozījumi likumā “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” paredz, ka ar 2025. gada 1. janvāri:

  • diferencētais neapliekamais minimums tiek aizstāts ar vienotu (fiksētu) neapliekamo minimumu, kas tiks piemērots visiem darba ņēmējiem neatkarīgi no bruto ienākuma apmēra (neapliekamais minimums 2025. gadā - 510 eiro mēnesī, 2026. gadā - 550 eiro mēnesī, no 2027. gada - 570 eiro mēnesī);
  • palielināts pensionāra neapliekamais minimums līdz 12 000 eiro gadā (1 000 eiro mēnesī) un, lai nodrošinātu efektīvu tā piemērošanu, paredzēta iespēja strādājošiem pensionāriem pensionāra neapliekamo minimumu taksācijas gada laikā piemērot līdzīgās daļās pie pensiju izmaksātāja un citā ienākumu gūšanas vietā (algota darba vietā);
  • ieviestas divu pakāpju nodokļa progresīvās likmes – 25,5% apmērā ienākumiem, kas nepārsniedz 105 300 eiro gadā (saskaņā ar likumu “Par valsts sociālo apdrošināšanu” noteikto obligāto iemaksu objekta maksimālo apmēru), un 33% apmērā ienākumiem, kas pārsniedz šo slieksni;
  • palielināta piemērojamā nodokļa likme ienākumam no kapitāla pieauguma un ienākumam no kapitāla, kas nav kapitāla pieaugums, no 20% uz 25,5%;
  • ieviesta nodokļa papildu likme 3% apmērā, kas tiks piemērota ienākumiem virs 200 000 eiro gadā. Ar papildu likmi apliekamajā bāzē paredzēts ietvert ar nodokli apliekamos ienākumus, kā arī atsevišķus ienākumus no kapitāla, kas ir atbrīvoti no aplikšanas ar nodokli (dividendes, dividendēm pielīdzināmu ienākumu, nosacītās dividendes, likvidācijas kvotu);
  • paplašināti nodokļa atvieglojumi maksājumiem, ko darba devējs veic atbilstoši noslēgtajiem koplīgumiem. Atvieglojums turpmāk tiks attiecināts arī uz darba devēja segtajiem darbinieka pārcelšanās, izmitināšanas un transporta izdevumiem. Atvieglojuma  apmērs tiks noteikts kopējā limita veidā uz visiem darbiniekiem (reizinot vidējo darbinieku skaitu ar 700 eiro);
  • līdz 2027. gada 31. decembrim pagarināts laika periods, kura ietvaros autoratlīdzības saņēmējiem ir iespēja nereģistrēties kā saimnieciskās darbības veicējiem, bet ienākuma izmaksātājs nodokli  ietur ienākuma gūšanas vietā;
  • palielināts ar nodokli neapliekamais apmērs darba devēja izmaksātajam bērna piedzimšanas pabalstam un bēru pabalstam līdz 500 eiro, bet darba devēja dāvanām - līdz 100 eiro taksācijas gadā;
  • no 2025. gada vienādots iedzīvotāju ienākuma nodokļa atbrīvojuma apmērs par konkursos un sacensībās saņemtajām mantiskajām un naudas balvām (prēmijām) un noteikt tām vienotu atbrīvojuma apmēra limitu 1 500 eiro gadā.
  • līdz 2029. gadam pagarināts termiņš, kurā ar nodokli apliekamajā ienākumā neiekļauj saņemtās summas, kas izmaksātas kā valsts atbalsts lauksaimniecībai vai Eiropas Savienības atbalsts lauksaimniecībai un lauku attīstībai, kā arī noteikts atbrīvojums šajā termiņā arī citiem pēc būtības un mērķa līdzvērtīgiem valsts institūciju veiktajiem atbalsta maksājumiem.

Grozījumi Mikrouzņēmumu nodokļa likumā paredz, sākot ar 2025. gada 1. janvāri, samazināt administratīvo slogu mikrouzņēmumu nodokļa maksātājiem, vienkāršot mikrouzņēmumu nodokļa režīmu un padarīt to draudzīgāku nodokļu maksātājiem, kuri saimniecisko darbību veic neregulāri.

No 2025. gada 1. janvāra:

  • personai būs tiesības atkārtoti reģistrēties par mikrouzņēmumu nodokļa maksātāju arī taksācijas periodā (kurā tā pārtraukusi saimniecisko darbību un mikrouzņēmumu nodokļa maksāšanu) un pēctaksācijas periodā, ja starplaikā nav veikta saimnieciskā darbība citā nodokļu režīmā;
  • par vienu taksācijas gadu tiek pagarināts laika periods, pēc kura mikrouzņēmumu nodokļa maksātājs zaudē savu statusu, ja tam nav bijis apgrozījuma. Turpmāk mikrouzņēmumu nodokļa maksātājs savu statusu zaudēs ar nākamo taksācijas periodu šādos gadījumos:
    • vispārējā gadījumā – ja mikrouzņēmumu nodokļa maksātājam nav apgrozījuma 2 taksācijas periodus pēc kārtas;
    • ja mikrouzņēmums ir reģistrēts kā mikrouzņēmumu nodokļa maksātājs, sākot ar taksācijas perioda II ceturksni, un tam nav apgrozījuma 3 taksācijas periodus pēc kārtas (ieskaitot reģistrācijas gadu);
  • ja mikrouzņēmums – fiziskā persona, kas reģistrēta Valsts ieņēmumu dienestā kā saimnieciskās darbības veicējs, – zaudēs mikrouzņēmumu nodokļa maksātāja statusu, jo tam nav bijis apgrozījuma, Valsts ieņēmumu dienests to izslēgs arī no Valsts ieņēmumu dienesta Nodokļu maksātāju reģistra.

No 2026. gada 1. janvāra:

  • Valsts ieņēmumu dienests lēmumu par mikrouzņēmumu nodokļa maksātāja statusa zaudēšanu un mikrouzņēmuma izslēgšanu no Valsts ieņēmumu dienesta Nodokļu maksātāju reģistra pieņems automātiski piecu darba dienu laikā pēc attiecīgā taksācijas perioda ceturtā ceturkšņa deklarācijas iesniegšanas termiņa;
  • ja fiziskā persona prognozē, ka tā saimniecisko darbību veiks neregulāri, tai būs tiesības izvēlēties reģistrēties Valsts ieņēmumu dienestā kā saimnieciskās darbības veicējam un pieteikties mikrouzņēmumu nodokļa maksātāja statusa iegūšanai uz terminētu laikposmu – vienu vai vairākiem ceturkšņiem taksācijas perioda ietvaros.

Grozījumi likumā “Par izložu un azartspēļu nodevu un nodokli” paredz, ka:

  • ar 2025. gada 1. janvāri tiek paaugstināta:
    • izložu nodokļa likme izlozēm (arī momentloterijām) no 10% apmēra uz 15% apmēru;
    • azartspēļu nodeva par azartspēļu organizēšanas licences pārreģistrāciju par katru kārtējo gadu no 37 000 eiro uz 45 000 eiro;
  • ar 2027. gada 1. janvāri azartspēļu nodokļa likme tiek paaugstināta:
    • azartspēļu automātiem (par katra azartspēļu automāta katru spēles vietu) par kalendāro gadu no 6204 eiro uz 7440 eiro;
    • ruletei un kāršu un kauliņu spēlei (par katru galdu) par kalendāro gadu no 33 696 eiro uz 40 440 eiro;
    • veiksmes spēlei pa tālruni un totalizatoram un derībām no 15% apmēra uz 18% apmēru no šīs spēles organizēšanas ieņēmumiem;
    • bingo no 10% apmēra uz 12% apmēru no šīs spēles organizēšanas ieņēmumiem;
    • interaktīvajām azartspēlēm no 12% apmēra uz 15% apmēru no šīs spēles organizēšanas ieņēmumiem.

Solidaritātes iemaksas likums, kas piemērojams, sākot ar 2025. gada 1. janvāri, paredz:

  • Latvijā reģistrētām kredītiestādēm, kā arī citu valstu kredītiestāžu filiālēm Latvijā veikt solidaritātes iemaksas;
  • Solidaritātes iemaksas bāze tiek noteikta kā solidaritātes iemaksas maksātāja kalendārā gada neto procentu ienākumu daļa, kas par vairāk nekā 50% pārsniedz vidējos gada neto procentu ienākumus, kas aprēķināti par pieciem finanšu gadiem (2018.-2022. gads);
  • Solidaritātes iemaksu maksā, piemērojot 60% likmi solidaritātes iemaksas bāzei;
  • Maksāšanas periods ir kalendārais gads, paredzot, ka ir veicami solidaritātes iemaksas avansa ceturkšņa maksājumi;
  • Solidaritātes iemaksa ir jāveic par trijiem maksāšanas periodiem – par 2025., 2026. un 2027. gadu;
  • Likumā ir paredzēta iespēja piemērot solidaritātes iemaksas atlaidi (25%, 50%, 75% un 100% apmērā), ja solidaritātes iemaksas maksāšanas periodā kredītiestādes kreditēšanas apmērs tiek būtiski palielināts. Atlaides apmērs atkarīgs no kreditēšanas apmēra pieauguma pārskata gadā pret iepriekšējā gada apmēru.

Netiešo nodokļu izmaiņas

Sākot ar 2025. gada 1. janvāri PVN samazinātā likme 12% apmērā augļiem, ogām un dārzeņiem ir noteikta kā pastāvīga norma.

Atvieglojumi maziem un vidējiem uzņēmumiem:

  • Ir paredzēts atvieglot un vienādot PVN piemērošanas noteikumus un prasības maziem un vidējiem uzņēmumiem (MVU) atbilstoši Eiropas Savienības (ES) Direktīvas prasībām. Pievienotās vērtības nodokļa likumā tiek noteiktas tiesības MVU, kas veic ar PVN apliekamus darījumus arī citās ES dalībvalstīs, piemērot attiecīgās ES dalībvalsts PVN atbrīvojumu mazajiem uzņēmumiem, kā to ir noteikusi konkrētā ES dalībvalsts. Kā priekšnoteikums šādu tiesību īstenošanai ir MVU gada apgrozījums, kas nevar pārsniegt attiecīgās ES dalībvalsts atbrīvojuma slieksni un kopējo apgrozījumu ES,  kas ir noteikts 100 000 eiro apmērā. Šī kārtība ir attiecināma arī uz citu ES dalībvalstu PVN maksātājiem, kas veic ar PVN apliekamus darījumus iekšzemē.
  • Slieksnis reģistrācijai Valsts ieņēmumu dienesta pievienotās vērtības nodokļa maksātāju reģistrā, sākot ar 2025.gadu , tiks aprēķināts nevis par iepriekšējiem 12 mēnešiem kā līdz šim, bet gan par kalendāra gadu. Tiek precizēti arī darījumu veidi, kas veido PVN reģistrācijas slieksni. Papildus ar PVN apliekamajiem darījumiem PVN reģistrācijas sliekšņa vērtībā tiks iekļauti arī ar PVN neapliekamie darījumi ar nekustamajiem īpašumiem un finanšu un apdrošināšanas pakalpojumi.  Pie tam, ja vienā kalendāra gadā ir sasniegts PVN reģistrācijas slieksnis, tad nākamajā gadā MVU ir jākļūst par reģistrētu PVN maksātāju un jāmaksā PVN. Tas ir attiecināms arī uz tiem MVU, kuriem atbilstoši likuma grozījumiem aprēķinātais PVN reģistrācijas slieksnis ir pārsniegts 2024. gadā.
  • Pievienotās vērtības nodokļa likumā tiek ieviests, tā saucamais, pārejas periods tiem PVN  maksātājiem, kam apgrozījums kalendārajā gadā pārsniedz PVN reģistrācijas slieksni, no kura jāreģistrējas Valsts ieņēmumu dienesta PVN maksātāju reģistrā un jāsāk maksāt PVN. MVU varēs turpināt nemaksāt PVN līdz kalendārā gada beigām, ja to apgrozījums attiecīgajā gadā nepārsniedz PVN reģistrācijas slieksni 50 000 eiro par vairāk nekā 10%, tas ir, 5 000 eiro. Tomēr, ja MVU kalendāra gada laikā pārsniedz 55 000 eiro tam ir pienākums reģistrēties Valsts ieņēmumu dienesta PVN maksātāju reģistrā un maksāt PVN no minētās vērtības pārsniegšanas brīža.

Ar 2025. gadu ir paredzēts:

  • pakāpeniski paaugstināt akcīzes nodokļa likmes degvielai, kā arī degvielai, dabasgāzei un naftas gāzēm, ko izmanto par kurināmo, par CO2 komponenti, proti 2025. gadā 10 eiro par 1 tonnu CO2 un 2026. gadā 20 eiro par 1 tonnu CO2;
  • atcelt akcīzes nodokļa atbrīvojumu naftas produktiem, kurus izmanto elektroenerģijas ražošanā un koģenerācijā, nosakot akcīzes nodokļa likmi kā naftas produktiem, kurus izmanto kā kurināmo;
  • šobrīd likumā “Par akcīzes nodokli” noteikto akcīzes nodokļa likmi bezalkoholiskajiem dzērieniem ar cukura saturu no 8 gramiem (ieskaitot) uz 100 mililitriem 21 eiro par 100 litriem sāk piemērot jau ar 2025. gadu;
  • straujāk (par 30%) paaugstināt akcīzes nodokļa likmes starpproduktiem 2025., 2026. un 2027. gadā;
  • paaugstināt akcīzes nodokļa likmes alkoholiskajiem dzērieniem, t.sk. alum, tabakas izstrādājumiem un pēc izmantošanas mērķa līdzīgiem produktiem no 2027. gada.

Akcīzes nodokļa likmes tabakas izstrādājumiem, EUR

Preču nosaukums

01.03.2024.

01.01.2025.

01.01.2026.

01.01.2027.

Cigaretes:

 minimālais akcīzes nodokļa līmenis par 1000 gab.

156,3

171,9

189,1

208

 specifiskais (fiksētais) nodoklis par 1000 gab.

119,6

131,6

144,8

159,3

  procentuālais nodoklis, %

15%

Preču nosaukums

01.03.2024.

01.01.2025.

01.01.2026.

01.01.2027.

Cigāri un cigarillas, par 1000 gab.

164,7

202,7

240

264

Smēķējamā tabaka, par 1000 g:

  • smalki sagriezta tabaka cigarešu uztīšanai 

105,7

116,3

127,9

140,7

  • cita smēķējamā tabaka

105,7

116,3

127,9

140,7

Tabakas lapas, par 1000 g

105,7

116,3

127,9

140,7

Karsējamā tabaka, par 1000 g

251

276

304

334,4

Akcīzes nodokļa likmes elektroniskajās smēķēšanas ierīcēs izmantojamam šķidrumam un tā sagatavošanas sastāvdaļām, kā arī tabakas aizstājējproduktiem, EUR

Preču nosaukums

01.03.2024.

01.01.2025.

01.01.2026.

01.01.2027.

Elektroniskajās smēķēšanas ierīcēs izmantojamam šķidrumam un elektroniskajās smēķēšanas ierīcēs izmantojamā šķidruma sagatavošanas sastāvdaļas, par 1 mililitru šķidruma

 

0,24

 

0,29

 

0,35

 

0,39

Preču nosaukums

01.03.2024.

01.01.2025.

01.01.2026.

01.01.2027.

Tabakas aizstājējprodukti, par 1000 g

138

151,8

167

183,7

Ar 01.01.2025.:

  • Cigaretēm (20gab. paciņā) +0,38 euro (minimālā nodokļu līmeņa pieaugums)
  • Cigāriem un cigarillām (10gab. paciņā) +0,46 euro
  • Smēķējamai tabakai (40grami paciņā) +0,51 euro
  • Karsējamai tabakai (5,4 grami paciņā) +0,16 euro
  • Elektroniskām smēķēšanas ierīcēm (kura pildīta ar piem.2mililitriem e-šķidruma) +0,12 euro
  • Tabakas aizstājējproduktiem (piem. viena nikotīnu spilventiņu iepakojuma, kura svars ir 14grami) +0,23 euro

Akcīzes nodokļa likmes bezalkoholiskajiem dzērieniem un kafijai, EUR

Preču nosaukums

01.03.2024.

01.01.2025.

01.01.2026.

  • ar cukura saturu līdz 8 gramiem (neieskaitot) uz 100 mililitriem

7,4

7,4

7,4

  • ar cukura saturu no 8 gramiem (ieskaitot) uz 100 mililitriem un enerģijas dzērieniem

17,5

21

21

Kafijai, par 100 kg

142,29

142,29

142,29

Akcīzes nodokļa likmes naftas produktiem, EUR

Preču nosaukums

01.01.2024.

01.01.2025.

01.01.2026.

Svinu nesaturošs benzīns, par 1000 litriem

509

532

555

Svinu saturošs benzīns, par 1000 litriem

594

617

640

Dīzeļdegviela (gāzeļļa), petroleja, gaišā degvieleļļa, par 1000 litriem

414

440,5

467

Benzīna un etilspirta maisījums, ja pievienotā spirta saturs gala produktā ir no 70 līdz 85 tilpumprocentiem no kopējā produkta daudzuma (E85), par 1000 litriem

360

360

360

Dīzeļdegvielas un rapšu sēklu eļļas vai no rapšu sēkļu eļļas iegūtas biodīzeļdegvielas1 sajaukumam, par 1000 litriem

414

440,5

467

Biodīzeļdegviela, kas pilnībā iegūta no biomasas un parafinizēta dīzeļdegviela, kas iegūta no biomasas, kuru izmanto par degvielu, par 1000 litriem

330

330

330

Biodīzeļdegviela, kas pilnībā iegūta no biomasas un parafinizēta dīzeļdegviela, kas iegūta no biomasas, kuru izmanto par kurināmo, par 1000 litriem

21

21

21

Degvieleļļa (mazuts), par 1000 kg

15,65

67,5

109

Naftas gāzes, par 1000 kg

285

314

343

Naftas gāzes, kuru izmanto par kurināmo, par 1000 kg

0

44

88

Dīzeļdegviela, degvieleļļa un petroleja, kuru izmanto par kurināmo, par 1000 litriem

60

108,5

135

Dīzeļdegviela, degvieleļļa un petroleja, arī tad, ja pievienota biodīzeļdegviela, kas pilnībā iegūta no biomasas, vai parafinizēta dīzeļdegviela, kuru izmanto par kurināmo, par 1000 litriem

Dīzeļdegviela, degvieleļļa un petroleja, kuru izmanto elektroenerģijas ražošanai vai kombinētajās iekārtās, kas ražo elektroenerģiju un siltumenerģiju, par 1000 litriem

atbr.

Dīzeļdegviela, degvieleļļa un petroleja, arī tad, ja pievienota biodīzeļdegviela, kas pilnībā iegūta no biomasas, vai parafinizēta dīzeļdegviela, kas iegūta no biomasas, kuru izmanto brīvostās un speciālajās ekonomiskajās zonās

148

(no 01.03.)

236

324

Dīzeļdegviela (gāzeļļa) un dīzeļdegviela (gāzeļļa), kurai ir pievienota biodīzeļdegviela, kas pilnībā iegūta no biomasas, vai parafinizēta dīzeļdegviela, kas iegūta no biomasas, ja attiecīgie naftas produkti tiek iezīmēti (marķēti) un ja tos izmanto traktortehnikā un lauksaimniecības pašgājējmašīnās lauksaimniecības produkcijas ražošanai, lauksaimniecības zemes apstrādei, kā arī tādas meža vai purva zemes apstrādei, kur kultivē dzērvenes vai mellenes, un zemes zem zivju dīķiem apstrādei, par 1000 litriem

62,1

66,08

70,05

Akcīzes nodokļa likmes dabasgāzei, EUR

Preču nosaukums

01.01.2024.

01.01.2025.

01.01.2026.

01.01.2027.

Dabasgāze, ko izmanto par degvielu, par 1 MWh

1,91

3,63

13,45

13,45

Dabasgāze, ko izmanto par kurināmo visi citi patērētāji, ieskaitot mājsaimniecības, par 1 MWh

1,65

3,80

5,95

5,95

Dabasgāze, ko izmanto par kurināmo  galalietotāji, kas piedalās jau ETS, par 1 MWh

1,65

2,08

2,51

2,94

Dabasgāze, ko izmanto par kurināmo rūpniecībā, par 1 MWh

0,55

2,57

4,60

4,60

Dabasgāze, ko izmanto par kurināmo lauksaimniecībā, par 1 MWh

0,55

0,85

1,16

1,47

Akcīzes nodokļa likmes alkoholiskajiem dzērieniem, EUR

Preču nosaukums

01.03.2024.

01.03.2025.

01.03.2026.

01.03.2027.

Vīns, par 100 litriem

122

134

148

155

Vīns –  patstāvīgais vidējais vīna ražotājs, par 100 hektolitriem vīna vai mazā alkoholisko dzērienu darītava, par 150 hektolitriem vīna

 

61

 

67

 

 

74

 

77,5

Raudzētie dzērieni (līdz 6%),

par 100 litriem

70

77

85

89

Raudzētie dzērieni (virs 6%),

par 100 litriem

122

134

148

155

Raudzētie dzērieni - patstāvīgais vidējais raudzēto dzērienu ražotājs,

par 1500 hektolitriem raudzēto dzērienu vai mazā alkoholisko dzērienu

darītava, par 150 hektolitriem raudzēto dzērienu:

  • ja absolūtā spirta saturs (līdz 6%) par 100 litriem

35

38,5

42,5

44,5

  • ja absolūtā spirta saturs (virs 6%) par 100 litriem

61

67

74

77,5

Starpprodukti (līdz 15%),

par 100 litriem

122

159

192

202

Starpprodukti (virs 15% un līdz 22%), par 100 litriem

203

264

325

343

Starpprodukti - patstāvīgais vidējais starpproduktu ražotājs,

par 80 hektolitriem starpproduktu vai mazā alkoholisko dzērienu

darītava, par 10 hektolitriem starpproduktu:

  • ja absolūtā spirta saturs (līdz 15%) par 100 litriem

61

79,5

96

101

  • ja absolūtā spirta saturs (virs 15% un līdz 22%) par 100 litriem

101,5

132

162,5

171,5

Spirts un pārējie alkoholiskie dzērieni,

par 100 litriem absolūta spirta

1862

1955

2053

2115

Pārējie alkoholiskie dzērieni – mazā alkoholisko dzērienu darītava, par 100 litriem absolūta spirta

931

977,5

1026,5

1057,5

Alus (par katru absolūtā spirta tilpumprocentu), par 100 litriem 1

9

9,8

10,8

11,3

Alus – patstāvīgais mazais alus ražotājs, par 10 tūkst. hektolitriem alus

(par katru absolūtā spirta tilpumprocentu), par 100 litriem 1

4,5

4,9

5,4

5,65

Minimālais nodokļa apmērs alum (arī patstāvīgā mazā alus ražotāja alum), par 100 litriem

16,7

18,1

20

22,5

 1 Likme alum vai patstāvīgās mazās alus ražotāja alum, bet ne mazāka kā noteiktais minimālais nodokļa apmērs alum.

Ar 01.03.2025.:

  • Alum (ar stiprumu 4,8% un fasējumā 0,5litri) +0,02 euro
  • Vīnam (fasējumā 0,75litri) +0,11 euro
  • Degvīnam (ar stiprumu 40% un fasējumā 0,7litri) +0,32 euro

Ar 2025. gada 1. janvāri stājas spēkā grozījumi Transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa un Uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu likumā, kas paredz, ka:

  • transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa likmes tiks paaugstinātas vidēji par 10% visiem transportlīdzekļiem, kā arī piekabēm un puspiekabēm, sākot no 2025. gada 1. janvāra.
  • Papildus ir noteikts transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa samaksas termiņš – kalendārajam gadam sekojošā gada 31. janvāris. Bez tam Ceļu satiksmes drošības direkcija tiem transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa maksātājiem, kuri nebūs samaksājuši nodokli līdz kalendārajam gadam sekojošā kalendārā gada 10. janvārim, nosūtīs informatīvu paziņojumu par nodokļa maksāšanu, sākot no 2026. gada.

TEN par motociklu, triciklu un kvadriciklu, kurš pirmo reizi reģistrēts pēc 2005.gada 1.janvāra un par kuru transportlīdzekļa reģistrācijas apliecībā ir informācija par motora tilpumu, maksā atbilstoši tā motora tilpumam kubikcentimetros (cm3)

Motora tilpums (cm3)

Līdz 31.12.2024, euro

No 01.01.2025, euro

līdz 500

18

21

501 – 1 000

36

39

1 001 – 1 500

54

60

virs 1 500

72

81

Motocikls, kurš pirmo reizi reģistrēts līdz 31.12.2004.

36

39

TEN likmi par vieglo automobili vai kravas automobili ar pilnu masu līdz 3500 kilogramiem, kurš pirmo reizi reģistrēts pēc 31.12.2020. piemēro atkarībā no automobiļa radītā CO2 izmešu daudzuma gramos (g) uz 1 kilometru (km) atbilstoši pasaulē saskaņotajai vieglo transportlīdzekļu testēšanas procedūrai

CO2 izmešu daudzums uz vienu km, g

Līdz 31.12.2024, euro

No 01.01.2025, euro

līdz 50

0

0

51 – 95

9

12

96 – 115

36

39

116 – 130

66

72

131 – 155

90

99

156 – 175

114

126

176 – 200

132

147

201 – 225

168

186

226 – 250

204

225

251 – 275

258

285

276 – 300

318

351

301 – 350

426

471

351 – 400

582

642

Virs 400

756

834

TEN likmi par vieglo automobili, kurš pirmo reizi reģistrēts pēc 31.12.2008., vai kravas automobili ar pilnu masu līdz 3500 kilogramiem, kurš pirmo reizi reģistrēts pēc 31.12.2011. piemēro atkarībā no automobiļa radītā oglekļa dioksīda (CO 2) izmešu daudzuma gramos (g) uz 1 kilometru (km) saskaņā ar Eiropas jaunā braukšanas cikla metodi:

CO2 izmešu daudzums uz vienu km, g

Līdz 31.12.2024, euro

No 01.01.2025, euro

Līdz 50

0

0

51 – 95

12

15

96 – 115

48

54

116 – 130

84

93

131 – 155

120

132

156 – 175

144

159

176 – 200

168

186

201 – 225

216

237

226 – 250

264

291

251 – 275

336

369

276 – 300

408

450

301 – 350

552

609

Virs 350

756

831

Papildus augstāk minētajai TEN likmei, no 01.01.2025. tiek noteikta likme 330 euro (līdz 31.12.2024. - 300 euro) apmērā tiem automobiļiem, kuriem motora tilpums ir lielāks par 3 500 cm3.

TEN likmi par vieglo automobili vai kravas automobili ar pilnu masu līdz 3500 kilogramiem, kurš pirmo reizi reģistrēts pēc 01.01.2005. piemēro, summējot nodokļa likmes atbilstoši automobiļa pilnai masai, motora tilpumam un motora maksimālajai jaudai

Pilna masa (kg)

Līdz 31.12.2024, euro

No 01.01.2025, euro

līdz 1 500

15

18

1 501 – 1 800

32

36

1 801 – 2 100

55

60

2 101 – 2 600

70

78

2 601 – 3 000

84

93

3 001 – 3 500

97

108

virs 3 500

110

120

Motora tilpums (cm3)

Līdz 31.12.2024, euro

No 01.01.2025, euro

līdz 1 500

9

12

1 501 – 2 000

23

27

2 001 – 2 500

37

42

2 501 – 3 000

55

60

3 001 – 3 500

91

102

3 501 – 4 000

160

177

4 001 – 5 000

228

252

virs 5 000

297

327

Motora maksimālā jauda (kW)

Līdz 31.12.2024, euro

No 01.01.2025, euro

līdz 55

9

12

56 – 92

23

27

93 – 129

37

42

130 – 166

55

60

167 – 203

91

102

204 – 240

160

177

241 – 300

228

252

virs 300

297

327

TEN likmi par vieglo automobili vai kravas automobili ar pilnu masu līdz 3500 kilogramiem, kurš pirmo reizi reģistrēts pirms 01.01.2005. piemēro atbilstoši tā pilnai masai

Pilna masa (kg)

Līdz 31.12.2024, euro

No 01.01.2025, euro

līdz 1 500

38

42

1 501 – 1 800

81

90

1 801 – 2 100

137

150

2 101 – 2 600

174

192

2 601 – 3 000

210

231

3 001 – 3 500

242

267

virs 3 500

274

303

Autobuss ar pilnu masu līdz 3 500 kg: piemēro likmi atbilstoši tā pilnai masai vai pilnai masai un dzinēja izmešu līmenim

Pilna masa (kg)

Līdz 31.12.2024, euro

No 01.01.2025, euro

līdz 1 500

18

21

1 501 – 1 800

36

39

1 801 – 2 100

66

72

2 101 – 2 600

78

87

2 601 – 3 500

102

114

TEN likmi par autobusu ar pilnu masu virs 3 500 kg piemēro atbilstoši tā dzinēja izmešu līmenim

Dzinēja izmešu līmenis

Pilna masa (kg)

Līdz 31.12.2024, euro

No 01.01.2025, euro

EURO 0, EURO I, EURO II

3 501 – 12 000

252

279

virs 12 000

300

330

EURO III, EURO IV

3 501 – 12 000

180

198

virs 12 000

210

231

EURO V

3 501 – 12 000

120

132

virs 12 000

156

171

EURO VI un mazāk piesārņojošs

3 501 – 12 000

96

105

virs 12 000

120

132

TEN likmi par kravas automobili ar pilnu masu no 3 501 kg līdz 12 000 kg piemēro atbilstoši tā dzinēja izmešu līmenim

Dzinēja izmešu līmenis

Līdz 31.12.2024, euro

No 01.01.2025, euro

EURO 0, EURO I, EURO II

432

477

EURO III, IV

300

330

EURO V

192

213

EURO VI un mazāk piesārņojošs

144

159

TEN likmi par kravas automobili ar pilnu masu virs 12 000 kg piemēro atbilstoši tā asu skaita un tā dzinēja izmešu līmenim

Dzinēja izmešu līmenis

Asu skaits

Līdz 31.12.2024, euro

No 01.01.2025, euro

EURO 0, EURO I, EURO II

ne vairāk kā 3 asis

420

462

ne mazāk kā 4 asis

540

594

EURO III, EURO IV

ne vairāk kā 3 asis

300

330

ne mazāk kā 4 asis

390

429

EURO V

ne vairāk kā 3 asis

192

213

ne mazāk kā 4 asis

264

291

EURO VI un mazāk piesārņojošs

ne vairāk kā 3 asis

156

171

ne mazāk kā 4 asis

192

213

TEN likmi par seglu vilcēju piemēro atbilstoši tā asu skaita un dzinēja izmešu līmeņa

Dzinēja izmešu līmenis

Asu skaits

Līdz 31.12.2024, euro

No 01.01.2025, euro

EURO 0, EURO I, EURO II

ne vairāk kā 2 asis

420

462

ne mazāk kā 3 asis

540

594

EURO III, EURO IV

ne vairāk kā 2 asis

300

330

ne mazāk kā 3 asis

390

429

EURO V

ne vairāk kā 2 asis

192

213

ne mazāk kā 3 asis

276

303

EURO VI un mazāk piesārņojošs

ne vairāk kā 2 asis

156

171

ne mazāk kā 3 asis

240

264

TEN likmi par divasu, trīsasu vai vairāk asu piekabi piemēro atbilstoši tās asu skaita, pilnas masas un šo piekabi velkošā kravas automobiļa pilnas masas, asu skaita un dzenošā tilta atsperojuma veida

Divasu piekabe, ja velkošā automobiļa dzenošajam tiltam ir pneimatiskais atsperojums

Piekabi velkošā kravas automobiļa asu skaits

Piekabi velkošā kravas automobiļa pilna masa, kg

Piekabi velkošā kravas automobiļa pilnas masas un piekabes pilnas masas summa, kg

Līdz 31.12.2024, euro

No 01.01.2025, euro

2

līdz 15 000

līdz 29 000

60

66

29 001—31 000

60

66

31 001—33 000

162

180

33 001—36 000

294

324

36 001—38 000

294

324

vairāk par 38 000

294

324

vairāk par 15 000

līdz 31 000

60

66

31 001—33 000

162

180

33 001—36 000

294

324

36 001—38 000

294

324

vairāk par 38 000

294

324

3 un vairāk

līdz 23 000

līdz 36 000

60

66

36 001—38 000

156

172

38 001—40 000

294

323

vairāk par 40 000

456

502

23 001–25 000

līdz 36 000

60

66

36 001—38 000

156

171

38 001—40 000

294

324

vairāk par 40 000

456

501

vairāk par 25 000

līdz 36 000

60

66

36 001—38 000

102

114

38 001—40 000

204

264

vairāk par 40 000

402

444

Divasu piekabe, ja velkošā automobiļa dzenošajam tiltam ir mehāniskais atsperojums

Piekabi velkošā kravas automobiļa asu skaits

Piekabi velkošā kravas automobiļa pilna masa, kg

Piekabi velkošā kravas automobiļa pilnas masas un piekabes pilnas masas summa, kg

Līdz 31.12.2024, euro

No  

01.01.2025, euro

2

līdz 15 000

līdz 29 000

60

66

29 001—31 000

162

180

31 001—33 000

294

324

33 001—36 000

540

594

36 001—38 000

540

594

vairāk par 38 000

540

594

vairāk par 15 000

līdz 31 000

60

66

31 001—33 000

186

204

33 001—36 000

432

477

36 001—38 000

432

477

vairāk par 38 000

432

477

3 un vairāk

līdz 23 000

līdz 36 000

60

66

36 001—38 000

294

324

38 001—40 000

456

501

vairāk par 40 000

756

831

23 001–25 000

līdz 36 000

60

66

36 001—38 000

240

264

38 001—40 000

402

444

vairāk par 40 000

702

774

vairāk par 25 000

līdz 36 000

60

66

36 001—38 000

120

132

38 001—40 000

282

312

vairāk par 40 000

576

633

Trīsasu un vairāk asu piekabe, ja velkošā automobiļa dzenošajam tiltam ir pneimatiskais atsperojums

Piekabi velkošā kravas automobiļa asu skaits

Piekabi velkošā kravas automobiļa pilna masa, kg

Piekabi velkošā kravas automobiļa pilnas masas un piekabes pilnas masas summa, kg

Līdz 31.12.2024, euro

No 01.01.2025, euro

2

līdz 15 000

līdz 29 000

60

66

29 001—31 000

60

66

31 001—33 000

114

126

33 001—36 000

162

180

36 001—38 000

204

225

vairāk par 38 000

342

378

vairāk par 15 000

līdz 31 000

60

66

31 001—33 000

96

105

33 001—36 000

114

126

36 001—38 000

204

225

vairāk par 38 000

342

378

3 un vairāk

līdz 23 000

līdz 36 000

60

66

36 001—38 000

60

66

38 001—40 000

60

66

vairāk par 40 000

162

180

23 001–25 000

līdz 36 000

60

66

36 001—38 000

60

66

38 001—40 000

60

66

vairāk par 40 000

162

180

vairāk par 25 000

līdz 36 000

60

66

36 001—38 000

60

66

38 001—40 000

60

66

vairāk par 40 000

114

126

Trīsasu un vairāk asu piekabe, ja velkošā automobiļa dzenošajam tiltam ir mehāniskais atsperojums

Piekabi velkošā kravas automobiļa asu skaits

Piekabi velkošā kravas automobiļa pilna masa, kg

Piekabi velkošā kravas automobiļa pilnas masas un piekabes pilnas masas summa, kg

Līdz 31.12.2024, euro

No 01.01.2025, euro

2

līdz 15 000

līdz 29 000

60

66

29 001—31 000

60

66

31 001—33 000

162

180

33 001—36 000

204

225

36 001—38 000

342

378

vairāk par 38 000

534

588

vairāk par 15 000

līdz 31 000

60

66

31 001—33 000

114

126

33 001—36 000

162

180

36 001—38 000

234

258

vairāk par 38 000

426

468

3 un vairāk

līdz 23 000

līdz 36 000

60

66

36 001—38 000

60

66

38 001—40 000

162

180

vairāk par 40 000

366

402

23 001–25 000

līdz 36 000

60

66

36 001—38 000

60

66

38 001—40 000

114

126

vairāk par 40 000

312

345

vairāk par 25 000

līdz 36 000

60

66

36 001—38 000

60

66

38 001—40 000

60

66

vairāk par 40 000

192

213

TEN likmi par vienass piekabi un vienass puspiekabi no 01.01.2025. piemēros 66 euro apmērā (līdz 31.12.2024. - 60 euro), ja tās pilna masa pārsniedz 3 500 kilogramus.

Divasu, trīsasu vai vairāk asu puspiekabe: piemēro likmi atbilstoši tās asu skaita, pilnas masas un šo puspiekabi velkošā seglu vilcēja pašmasas, asu skaita un dzenošā tilta atsperojuma veida

Divasu puspiekabe, ja velkošā automobiļa dzenošajam tiltam ir pneimatiskais atsperojums

Seglu vilcēja asu skaits

Seglu vilcēja pašmasas un puspiekabes pilnas masas summa, kg

Līdz 31.12.2024, euro

No 01.01.2025, euro

2

līdz 29 000

60

66

29 001—31 000

60

66

31 001—33 000

162

180

33 001—38 000

294

324

vairāk par 38 000

294

324

3 un vairāk

līdz 36 000

60

66

36 001—38 000

156

171

38 001—40 000

294

324

vairāk par 40 000

456

501

Divasu puspiekabe, ja velkošā automobiļa dzenošajam tiltam ir mehāniskais atsperojums

Seglu vilcēja asu skaits

Seglu vilcēja pašmasas un puspiekabes pilnas masas summa, kg

Līdz 31.12.2024, euro

No 01.01.2025, euro

2

līdz 29 000

60

66

29 001—31 000

78

87

31 001—33 000

162

180

33 001—38 000

456

501

vairāk par 38 000

540

594

3 un vairāk

līdz 36 000

60

66

36 001—38 000

204

225

38 001—40 000

372

411

vairāk par 40 000

666

732

Trīsasu un vairāk asu puspiekabe, ja velkošā automobiļa dzenošajam tiltam ir pneimatiskais atsperojums

Seglu vilcēja asu skaits

Seglu vilcēja pašmasas un puspiekabes pilnas masas summa, kg

Līdz 31.12.2024, euro

No 01.01.2025, euro

2

līdz 29 000

60

66

29 001—31 000

60

66

31 001—33 000

60

66

33 001—38 000

204

225

vairāk par 38 000

342

378

3 un vairāk

līdz 36 000

60

66

36 001—38 000

60

66

38 001—40 000

60

66

vairāk par 40 000

162

180

Trīsasu un vairāk asu puspiekabe, ja velkošā automobiļa dzenošajam tiltam ir mehāniskais atsperojums

Seglu vilcēja asu skaits

Seglu vilcēja pašmasas un puspiekabes pilnas masas summa, kg

Līdz 31.12.2024, euro

No 01.01.2025, euro

2

līdz 29 000

60

66

29 001—31 000

60

66

31 001—33 000

60

66

33 001—38 000

258

285

vairāk par 38 000

444

489

3 un vairāk

līdz 36 000

60

66

36 001—38 000

60

66

38 001—40 000

78

87

vairāk par 40 000

282

312

 

Ar 2025. gada 1. janvāri stājas spēkā grozījumi Transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa un uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu likumā, kas paredz, ka uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa likmes tiks paaugstinātas vidēji par 10%, sākot no 2027. gada 1. janvāra.

Nr. p.k.

Nodokļa objekts

Līdz 31.12.2026, euro mēnesī

 No 01.01.2027, euro mēnesī

1.

Vieglie transportlīdzekļi, kuri pirmo reizi reģistrēti sākot ar 2009. gadu, ņemot vērā motora maksimālā jaudu kilovatos (kW):

līdz 110 kW

no 111kW līdz 130 kW

no 131 kW līdz 150 kW

no 151 kW līdz 200 kW

virs 200 kW

 

 

 

 

33 euro

0,30 euro par katru kW

0,35 euro par katru kW

0,50 euro par katru kW

0,70 euro par katru kW

 

 

 

 

36 euro

0,35 euro par katru kW

0,40 euro par katru kW

0,55 euro par katru kW

0,75 euro par katru kW

2.

Vieglais transportlīdzeklis, kas kā mehānisko enerģiju izmanto transportlīdzeklī glabāto elektroenerģiju (elektroautomobiļi)

 

15 euro

 

17 euro

3.

Vieglais transportlīdzeklis, kas bez iekšdedzes motora kā mehānisko dzinējspēku izmanto arī elektroenerģiju, ko iegūst pieslēdzoties ārējam elektroenerģijas avotam (hibrīda automobiļi).

 

25 euro

 

30 euro

4.

Pārējie vieglie transportlīdzekļi

60 euro

66 euro

Izmaiņas finanšu jomā

  1. Lai nodrošinātu publiski pieejamu un salīdzināmu informāciju un izprastu uzņēmuma darbības ietekmi uz tādiem ilgtspējas jautājumiem kā vide, sociālā joma, cilvēktiesības un pārvaldības faktori, ir izstrādāti vairāki likumi: Ilgtspējas informācijas atklāšanas likums un ar to saistītie likumi, ar kuriem veikti grozījumi Gada pārskatu un konsolidēto gada pārskatu likumā, Grāmatvedības likumā, Finanšu instrumentu tirgus likumā, Kredītiestāžu likumā, Apdrošināšanas un pārapdrošināšanas likumā, Ieguldījumu brokeru sabiedrību likumā, Ieguldījumu pārvaldes sabiedrību likumā, Privāto pensiju fondu likumā, Revīzijas pakalpojumu likumā. Minētie likumi Saeimā pieņemti 2024. gada 26. septembrī.

    Ilgtspējas informācijas atklāšanas likums nosaka likuma subjekta (uzņēmuma) pienākumu sagatavot ilgtspējas ziņojumu un konsolidēto ilgtspējas ziņojumu (ja tāds ir sagatavojams) kā daļu no uzņēmuma gada pārskata, kas jāiekļauj šā uzņēmuma vadības ziņojumā. Ilgtspējas ziņojumu sagatavo saskaņā ar ES ilgtspējas ziņošanas standartiem.

    Likuma prasības tiek ieviestas pakāpeniski un ar 2025. gada 1. janvāri pienākums sagatavot ilgtspējas ziņojumu attieksies uz visām lielajām sabiedrībām, uz kurām iepriekš vēl neattiecās prasības par nefinanšu paziņojuma sagatavošanu. Savukārt tām sabiedrībām, kurām jau bija pienākums sagatavot nefinanšu paziņojumu, iesniedzot 2025. gadā gada pārskatu par 2024. gadu, ilgtspējas ziņojumam jābūt iekļautam vadības ziņojumā.
     
  2. Lai mikrosabiedrību, mazo, vidējo un lielo sabiedrību lielumu kritēriju robežvērtības (bilances kopsumma un neto apgrozījums) koriģētu, ņemot vērā inflāciju periodā no spēkā esošo robežvērtību noteikšanas, Saeima 2024. gada 26. septembrī pieņēma likumu "Grozījumi Gada pārskatu un konsolidēto gada pārskatu likumā", ar kuru minētās robežvērtības ir palielinātas par 25%. Tāpat par 25% ir palielinātas mazo sabiedrību kritēriju robežvērtības, kuras sasniedzot mazo sabiedrību gada pārskati tiek pakļauti obligātai zvērināta revidenta revīzijai vai ierobežotai pārbaudei.

    Koriģētās jaunās sabiedrību lieluma robežvērtības piemērojamas, sākot ar 2024. pārskata gadu (pārskata gadu, kurš sākas 2024. gada 1. janvārī vai 2024. kalendāra gada laikā).
     
  3. Ar 2025. gada 1. janvāri stājas spēkā  Saeimā 2024. gada 31. oktobrī pieņemtais likums "Grozījumi Grāmatvedības likumā" (izsludināts 2024. gada 12. novembrī), kas nosaka strukturētu elektronisko rēķinu (e-rēķinu) pakāpenisku ieviešanu.

    Uzņēmumiem Grāmatvedības likuma izpratnē ir noteikts pienākums attaisnojuma dokumentu, kuru izsniedz samaksāšanai citam uzņēmumam – budžeta iestādei (t.i., budžeta iestādei; no valsts budžeta daļēji finansētai atvasinātai publiskai personai un budžeta nefinansētai iestādei Likuma par budžetu un finanšu vadību izpratnē), noformēt kā strukturētu elektronisko rēķinu. Tādējādi ar 2025. gada 1. janvāri starp uzņēmumiem un budžeta iestādēm tiks uzsākta rēķinu aprite, izmantojot strukturētus e-rēķinus. Prasība lietot strukturētu e-rēķinu darījumiem ar budžeta iestādēm attiecas arī uz fiziskām personām, kuras veic saimniecisko darbību.

    Attiecībā uz darījumiem, kuri noslēgti līdz 2024. gada 31. decembrim un kuros uzņēmums izsniedz attaisnojuma dokumentu budžeta iestādei, ir noformējams strukturēts elektroniskais rēķins ne vēlāk kā ar 2026. gada 1. janvāri. Tādējādi, ja darījums ar budžeta iestādi noslēgts līdz 2024. gada 31. decembrim, attiecībā uz šiem darījumiem pāreja uz strukturētu e-rēķinu izmantošanu no 2025. gada 1. janvāra nav obligāta, bet prasība lietot strukturētu rēķinu stājas spēkā no 2026. gada 1. janvāra.
     
  4. Ar grozījumiem Revīzijas pakalpojumu likumā, kas stājās spēkā ar 2024. gada 17. oktobrī, noteikts, ka, sākot ar 2025. gadu, lai sniegtu ilgtspējas ziņojumu apliecinājuma pakalpojumus, zvērinātiem revidentiem un zvērinātu revidentu komercsabiedrībām:
    • jāsaņem Latvijas Zvērinātu revidentu asociācijas piešķirtās tiesības minēto pakalpojumu sniegšanai, un jābūt reģistrētām Zvērinātu revidentu reģistrā un Zvērinātu revidentu komercsabiedrību reģistrā.
    • jāievēro Starptautiskās revīzijas un apliecinājuma standartu padomes izdotais 3000. Starptautiskais apliecinājuma uzdevumu standarts (SAUS) "Apliecinājuma uzdevumi, kas nav vēsturiskās finanšu informācijas revīzija vai pārbaude". Šā standarta ievērošana minētā apliecinājuma pakalpojuma  uzdevuma veikšanai ir līdz dienai, kad stāsies spēkā Eiropas Komisijas pieņemtie ilgtspējas ziņojuma apliecinājuma standarti, tātad līdz 2026.gada 1.decembrim. Ilgtspējas ziņojuma vienotā elektroniskā formāta un ilgtspējas ziņojumā satura atbilstības iXBRL iezīmētajai informācijai ar ESRS XBRL Taksonomijas Regulu pārbaudi varēs veikt, kad būs stājušās spēkā Eiropas Savienības vienotās ilgtspējas ziņojuma iezīmēšanas (marķēšanas) tehniskās prasības, kas noteiktas saskaņā ar Eiropas Komisijas deleģēto tiesību aktu, ar kuru groza regulu (ES) Nr. 2019/815.
    • Ilgtspējas ziņojuma apliecinājuma pakalpojumu sniedzēji tiek uzraudzīti (regulēti) (Revīzijas pakalpojumu likums nosaka izglītības prasības, kvalifikācijas eksāmenu noteikumi un kārtība, regulāras kvalifikācijas un profesionālās tālākizglītības prasību pārbaudes, iekšējās un ārējās kvalitātes kontroles pārbaudes).
    • Grozījumi Revīzijas pakalpojumu likumā  noteic, ka uz visiem pretendentiem, kuri kārtos zvērinātu revidentu kvalifikācijas eksāmenus, sākot eksāmenu sesiju 2025. gadā, ir piemērojama Revīzijas pakalpojuma likuma prasības attiecībā uz obligātajām apmācībām kvalifikācijas eksāmenu priekšmetos.

Valsts ieņēmumu dienesta rīcībā būs informācija par nodokļu maksātāju veiktajām skaidras naudas iemaksām

Šobrīd kredītiestādes un citi maksājumu pakalpojumu sniedzēji reizi gadā Valsts ieņēmumu dienestam sniedz informāciju par fizisko personu konta iepriekšējā gada apgrozījumu, ja tā summa ir 15000 eiro vai vairāk. Savukārt  izmaiņas regulējumā paredz, ka turpmāk šiem subjektiem būs jāsniedz Valsts ieņēmumu dienestam arī ziņas par fizisko personu kontos ieskaitītajām skaidas naudas summām, ja to apmērs iepriekšējā gadā ir 7000 eiro vai vairāk. Informāciju par 2024. gadu kredītiestādes un citi maksājumu pakalpojumu sniedzēji Valsts ieņēmumu dienestam iesniegs līdz 2025. gada 1. maijam.

Tāpat izmaiņas regulējumā paredz, ka Valsts ieņēmumu dienests Ministru kabineta noteiktajos gadījumos un kārtībā saņems sliekšņa deklarāciju no kredītiestādēm un citiem maksājumu pakalpojumu sniedzējiem par to klientu – gan juridiskas personas, gan fiziskas personas – veiktu skaidras naudas darījumu (darījuma summu, no kuras būs jāziņo, noteiks Ministru kabinets).

Nodokļu maksātāja pienākums ir nodrošināt klientam iespēju norēķināties arī bezskaidrā naudā

Ar 2025. gada 1. aprīli nodokļu maksātājiem būs pienākums nodrošināt, ka to klientiem ir iespēja nodokļu maksātāja juridiskajā adresē vai tā struktūrvienībā, vai tā tirdzniecības automātā (kura uzstādīšanas vietas adrese nesakrīt ar nodokļu maksātāja juridisko adresi vai struktūrvienības adresi) par pakalpojumiem un veiktajiem darījumiem mazumtirdzniecībā norēķināties arī bezskaidrā naudā.

Šāds pienākums iestāsies gadījumos, ja nodokļu maksātāja juridiskajā adresē vai tā struktūrvienībā, vai tā tirdzniecības automātā (kura uzstādīšanas vietas adrese nesakrīt ar nodokļu maksātāja juridisko adresi vai struktūrvienības adresi), iepriekšējā pārskata gada apgrozījums ir pārsniedzis 50 000 eiro.

Risinājumi, kā mazināt nodokļu nenomaksas risku pasažieru komercpārvadājumos ar taksometriem un vieglajiem automobiļiem

Ar 2025. gada 1. janvāri Valsts ieņēmumu dienestam būs tiesības apturēt nodokļu maksātāja saimniecisko darbību, ja tiks konstatēts, ka pasažieru komercpārvadājumu ar taksometru pārvadātājs vai arī tīmekļvietņu vai mobilo lietotņu pakalpojuma sniedzējs nenodrošina tiesību normās noteikto datu nosūtīšanu Valsts ieņēmumu dienestam tiešsaistes režīmā.

Savukārt administratīvā pārkāpuma procesa ietvaros par atsevišķiem pārkāpumiem (tādiem kā izvairīšanās no nodokļu nomaksas, kases aparātu prasību neievērošana) Valsts ieņēmumu dienests varēs piemērot papildsodu – tiesību atņemšana izmantot pārkāpumā iesaistīto transportlīdzekli pasažieru komercpārvadājumos ar taksometru un vieglo automobili, vai  tiesību atņemšana veikt pasažieru komercpārvadājumus ar taksometru un vieglo automobili. Minētos papildsodus varēs noteikt uz laiku līdz diviem gadiem.

Ar 2025. gada 1. janvāri paredzēta jaunu valsts mēroga izložu projektu ieviešana: starptautisku skaitļu izloze ar win for life laimestu izmaksas principu un skaitļu izloze kopspēles veidā. Win for life laimestu izmaksas princips nozīmē, ka saskaņā ar izlozes noteikumiem lielais laimests tiek izmaksāts pakāpeniski, sadalot summu pa daļām ilgākā laika posmā. Kopspēles princips paredz, ka divi vai vairāki spēlētāji var kopīgi iegādāties vienas skaitļu izlozes biļešu variantu kopumu. Tas nozīmē, ka spēlētājs var piedalīties izlozē, samaksājot tikai daļu no kopējās summas par konkrēto variantu kopumu, un pretendēt uz laimestu proporcionāli savai iemaksai.

Ar 2024. gada 17. oktobri nebanku maksājumu pakalpojumu sniedzējiem – maksājumu un elektroniskās naudas iestādēm – ir tiesības pievienoties centrālās bankas uzturētajai maksājumu sistēmai. Ar grozījumiem likumā “Par norēķinu galīgumu maksājumu un finanšu instrumentu norēķinu sistēmās” un Maksājumu pakalpojumu un elektroniskās naudas likumā ir pārņemtas regulas Nr. 2024/886 prasības.

Grozījumi veicina maksājumu nozares, jo īpaši tūlītēju kredīta pārvedumu, attīstību, nodrošina vienlīdzīgākus konkurences apstākļus maksājumu pakalpojumu sniedzējiem, kas attiecīgi paplašina maksājumu pakalpojumu izvēli un var pozitīvi ietekmēt pakalpojumu cenas.

No 2024. gada 30. decembra Latvijas Banka uzsāks izsniegt darbības atļaujas kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējiem kriptoaktīvu pakalpojumu sniegšanai. Kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējs ar Latvijas Bankas izsniegtu atļauju varēs sniegt savus pakalpojumus visās ES dalībvalstīs.

Latvijas Banka ir nozīmēta par šo tirgus dalībnieku uzraudzības un kontroles institūciju un tā piemēros atbilstošas sankcijas un administratīvos pasākumus par Eiropas Parlamenta un Padomes (ES) 31.05.2023. regulas par kriptoaktīvu tirgiem Nr. 2023/1114 (MICA regula) pārkāpumiem. Prasības ir iestrādātas Kriptoaktīvu pakalpojumu likumā, saskaņā ar kuru ir ieviestas MICA regulas prasības.

Lai nodrošinātu to, ka, neskatoties uz bezskaidrās naudas norēķinu pieaugumu, Latvijas iedzīvotājiem arī turpmāk ir nodrošināta skaidrās naudas pieejamība, un tiktu veicināta visu sabiedrības grupu finansiālā iekļautība un vienmērīga ekonomiskā attīstību visā Latvijas teritorijā, ar 2025. gada 1. janvāri stājas spēkā grozījumi Kredītiestāžu likumā.

Ar grozījumiem četrām Latvijā lielākajām kredītiestādēm, proti, AS "Swedbank", AS "SEB banka", AS "Citadele banka" un “Luminor Bank” AS Latvijas filiāle, būs jānodrošina vienmērīgi pieejama bankomātu infrastruktūra visā valsts teritorijā, kas tiks noteikta atbilstoši Latvijas Bankas 2024. gada 28. oktobra noteikumiem Nr.330 “Skaidrās naudas izmaksas pakalpojuma pārvaldības noteikumi”.

  • Pašvaldībām piešķirti finanšu resursi, kas pilnā apmērā kompensē nodokļu izmaiņu ietekmi uz pašvaldību budžetiem.
  • Mainīts iedzīvotāju ienākuma nodokļa ieņēmumu sadalījums starp valsts budžetu un pašvaldību budžetiem no 75% uz 78%, attiecīgi pašvaldību budžetiem – 78% un valsts budžetam – 22%.
  • Mainīts iedzīvotāju ienākuma nodokļa prognozēto ieņēmumu procentuālais sadalījums pa ceturkšņiem, to nosakot: I ceturksnī – 22%, II ceturksnī – 23%, III ceturksnī – 27%, IV ceturksnī – 28%.
  • Paredzēts, ka pašvaldībām tiek ieskaitīti tikai prognozētie iedzīvotāju ienākuma nodokļa ieņēmumi. Pašvaldības reizi nedēļā saņems ¼ no mēnesim prognozētiem iedzīvotāju ienākuma nodokļa ieņēmumiem.
  • Paredzēts, ka iedzīvotāju ienākuma nodokļa prognozes pārpilde tiek novirzīta pašvaldības uzņemto aizņēmumu saistību dzēšanai.
  • Piešķirts papildus finansējums 2,5 milj. eiro apmērā ES ārējās robežas piecām pašvaldībām.
  • Par 50 miljoniem eiro ir palielināts 2025. gada un vidējā termiņa pašvaldību aizņēmumu kopējais limits, kā arī paplašināti aizņemšanās mērķi.
  • Kā galvenā aizņēmumu prioritāte vidējā termiņā tiek saglabāta ES fondu un Atveseļošanas fonda projektu īstenošana. Savukārt kā jauni aizņēmumu mērķis ir meliorācijas sistēmas un pilsētu lietus, ūdens kanalizācijas sistēmas investīciju projekti un patvertņu izveidošanai, tajā skaitā pašvaldības administratīvajā teritorijā esošu telpu pielāgošanai patvertņu vajadzībām.