Profesionālo kompetenču modelis valsts pārvaldes iekšējiem auditoriem ir ietvars, ar kuru atbalsta iekšējā audita  jomas profesionalizāciju un veicina sistemātisku iekšējā audita profesijas attīstību valsts pārvaldē, kvalitatīvu pakalpojumu sniegšanu un labas pārvaldības īstenošanu. Tajā ir definētas 9 svarīgākās profesionālās kompetences un tās raksturojošās rīcības pazīmes četriem amatu līmeņiem: auditoram, vecākajam auditoram, vecākajam auditoram ar IKT specializāciju un iekšēja audita struktūrvienības vadītājam. 

Pārskats par visām 9 kompetencēm, kas ir iekļautas kompetenču modulī. 

Profesionālo kompetenču mācību moduļu programmas iekšējiem auditoriem un vadītājiem satura galvenos virzienus nosaka definētās profesionālās kompetences un caurviju kompetences, kas ir starpdisciplināras un tehniskās prasmes, kuras izmantojamas dažādās jomās un kontekstos, dažādu uzdevumu veikšanā. Profesionālās un caurviju kompetences ir savstarpēji saistītas. Profesionālās kompetences nevar pilnībā apgūt bez caurviju kompetencēm. Iekšējam auditoram, plānojot savu kompetenču attīstību un karjeras izaugsmi, kompetenču ietvarā iekļauto kompetenču attīstīšanai, ir  jāizveido savs individuālo mācību plāns, ietverot tajā gan Valsts administrācijas skolas mācību programmā pieejamos kursus, gan biedrības “Iekšējo Auditoru Institūts” rīkotās lekcijas un seminārus, gan apgūstot noteiktas tēmas pašmācībā, ar mentora atbalstu, e-kursu veidā vai citās

Pievienotajos attēlos ir shematiski parādītas iekšējā audita jomas mācību programmas, kas strukturēta divās daļās:

  • profesionālo mācību moduļi (attēlā - sarkanā rāmī), kas paredzēti tādu zināšanu un prasmju apguvei, kas nepieciešamas tieši profesionālās kompetences pilnveidošanai,
  • caurviju mācību moduļi (attēlā - zilā rāmī), kas vērsti uz vairākām amatu grupām kopīgu zināšanu un prasmju pilnveidošanu.

1.attēls - IA profesionālo kompetenču, kas attiecas uz visiem IA amatu līmeņiem, mācību moduļu programma

2.attēls - IA profesionālo kompetenču mācību moduļu programma kompetencei IA funkcijas vadība

Sadaļā piedāvājam pašmācības ceļā apgūt dažādas tēmas, kas saistītas ar profesionālo kompetenču pilnveidi. Interesenti apgūt jaunas zināšanas, kā arī atkārtot un nostiprināt tās.

Finanšu ministrija  sadarbībā ar Valsts administrācijas skolu piedāvā tiešsaistes pašmācības kursus:

  1. Kurss "Organizācijas darbības un vides izpratne. Korupcijas un interešu konflikta riska iekšējās kontroles sistēmas un tās elementu novērtēšanas iekšējais audits"
     

    Šajā kursā Jūs uzzināsiet par korupcijas un interešu konflikta riska iekšējās kontroles sistēmu (IKS) un tās elementiem, IKS novērtēšanu iekšējā auditā, kurā padziļināti tiek vērtēta interešu konflikta un korupcijas risku vadība, novērtēta krāpšanas iespējamība un to, kā institūcija mazina korupcijas risku, kā arī noskaidrosiet kādi ir šī iekšējā audita mērķi un uzdevumi.

    Kursa materiāls ir palīglīdzeklis iekšējam auditoram darbā.

  2. Kurss “Pastāvīgā profesionāla attīstība. Informācijas un komunikāciju tehnoloģiju drošības pārvaldības audits.”
     

    Šajā kursā Jūs iepazīsieties ar informāciju, kura ir nepieciešama iekšējā audita procesu īstenošanā attiecībā uz informācijas un komunikāciju tehnoloģiju (turpmāk – IKT) drošības pārvaldības novērtēšanu konkrētā institūcijā vai resorā, un IKT jomas risku apzināšanā, to novērtēšanā un veicamo korektīvo pasākumu noteikšanā, kā arī noskaidrosiet kādi varētu būt šāda iekšējā audita mērķi un uzdevumi.

    Kursa materiāls ir palīglīdzeklis publiskās pārvaldes iekšējiem auditoriem IKT drošības pārvaldības iekšējā audita veikšanā, lai novērtētu institūcijā vai resorā izveidotās IKT drošības pārvaldības sistēmu un ar to saistītos procesus un procedūras.

  3. Kurss “Ieinteresētās puses un pārmaiņu vadība. Digitālās transformācijas pamati.”

    Šajā kursā jūs papildināsiet zināšanas un prasmes par digitalizācijas un digitālās transformācijas būtību un tās radīto risku apzināšanas un novēršanas nozīmi, kā arī digitālo tehnoloģiju un programmatūru izmantošanas iespējām, ieguvumiem un digitālās transformācijas lomu valsts pārvaldes pakalpojumu sniegšanā un komunikācijā ar sabiedrību.

     
  4. Kurss “Ieinteresētās puses un pārmaiņu vadība. Ieinteresēto pušu vadības audits.”

    Šajā kursā jūs papildināsiet zināšanas un prasmes par ieinteresētajām pusēm iestādē un ārpus tās, ieinteresēto pušu vadības procesu un vadības principiem, ieinteresēto pušu analīzes, sadarbības un iesaistes metodēm, iekšējā audita pievienoto vērtību un komunikācijas ar ieinteresētajām pusēm nozīmi. Iegūtās zināšanas palīdzēs analizēt ieinteresēto pušu ietekmi un intereses, kā ar darbā, plānojot sadarbību ar ieinteresētajām pusēm.

     
  5. Kurss “Ieinteresētās puses un pārmaiņu vadība. Konsultēšanas pamatprasmes”

    Šajā kursā jūs papildināsiet izpratni par iekšējo auditoru kā konsultantu mainīgo lomu un konsultēšanas prasmju nozīmi auditora profesijā,  un zināšanas par konsultāciju procesu, metodēm un paraugpraksi efektīvai konsultāciju sniegšanai un par iekšējā auditora profesionālās atbildības ierobežojumiem un ētiskiem apsvērumiem konsultanta lomā.

     
  6. Kurss “Ieinteresētās puses un pārmaiņu vadība. Pārmaiņu vadība.”
     

    Šajā kursā jūs iepazīsieties ar pārmaiņu vadības būtiskākajiem aspektiem, piemēram, pārmaiņām, to veidiem, līderības jēdzienu un nozīmi organizācijā, organizācijas dzīves ciklu un pamatprincipiem.

    Pārmaiņu vadība nav iedomājama bez indivīda individuālās un grupas iesaistes, tāpēc kursā tiek apskatīta iesaistīto uzvedība. Tiek izpētīti pārmaiņu vadības moduļi, pārmaiņu procesi un to posmi.

    Kursa noslēgumā būs iespēja iepazīties ar vairākām metodēm, kas palīdz veicināt ietekmes pušu iesaistīšanos pārmaiņās.
     
  7. Kurss “Iekšējā audita funkcijas vadība. Iekšējā audita personāla vadība vadītājiem.”

    Šis kurss ir veidots kā palīgmateriāls, lai vadītāji varētu atkārtot, padziļināt un papildināt savas zināšanas un prasmes iekšējā audita personāla vadībā. Pēc kursa apguves būsiet ieguvuši vērtīgas zināšanas un prasmes, kas nepieciešamas efektīvai iekšējā audita personāla vadībai, tās būs noderīgas jūsu profesionālajā darbībā un paaugstinās jūsu kā vadītāju kompetenci šajā jomā.

     
  8. Kurss “Analītiski kritiskā un elastīgā domāšana.”

    Šis kurss ir veidots, lai palīdzētu iekšējiem auditoriem un vadītājiem attīstīt un uzlabot savas prasmes kritiski izvērtēt informāciju un pielāgot domāšanu dažādām situācijām, kas būtiski atvieglos darbu ikdienā un veicinās profesionālo izaugsmi un veicinās audita efektivitāti. Kurss ir sadalīts 2 moduļos ar vairākām apakštēmām, kas aptver svarīgākos domāšanas un informācijas analīzes aspektus audita procesā. Kursā ir ietverti praktiskie uzdevumi, pašpārbaudes testi un video materiāli, kas palīdzēs nostiprināt teorētiskās zināšanas un attīstīt praktiskās iemaņas.

     
  9. Kurss “Pastāvīga profesionālā attīstība. Ievads Agile pieejas ieviešanai iekšējā auditā”.

    Aicinām iepazīties ar šī kursa materiālu, lai uzzinātu vairāk par Agile pieejas priekšrocībām un to, kā tās var ieviest jūsu iestādē. Ieviešot Agile principus iekšējā auditā, jūs varat uzlabot audita procesu kvalitāti, saīsināt cikla laiku un ātrāk identificēt un novērst riskus. Šajā kursā ir ietverta informācija par Agile pieeju un Agile metodēm, kas piedāvā elastību un ātrāku pielāgošanos, kas ir būtiska mūsdienu sarežģītajā un ātri mainīgajā darba vidē. Kursā ir ietverti praktiskie uzdevumi un pašpārbaudes testi.