Atjaunināts: 30.01.2025.
Rokasgrāmatas mērķis un mērķauditorija
Rokasgrāmatas mērķis ir sniegt izpratni un ieteikumus par iekšējā audita sistēmas (IAS) organizēšanu pašvaldībā, lai veicinātu iekšējā audita (IA) pakalpojumu ieviešanu un attīstību, pilnveidotu IA izpildes procesu un nodrošinātu pievienoto vērtību no IA pakalpojumiem. IA pakalpojumi ietver dažāda veida auditus un konsultācijas.
Rokasgrāmatas mērķauditorija ir pašvaldības dome, izpilddirektors, pašvaldības institūciju vadītāji un darbinieki, iekšējie auditori, kā arī citas iesaistītās puses.
Rokasgrāmata ir izstrādāta pēc Finanšu ministrijas iniciatīvas sadarbībā ar ārējiem ekspertiem, darba diskusijās piedaloties arī pašvaldību iekšējiem auditoriem un citiem pārstāvjiem. Rokasgrāmatas sagatavošana finansēta no Latvijas valsts budžeta.
Rokasgrāmatas struktūra
Rokasgrāmata ir strukturēta divās daļās:
I daļā “Iekšējā audita sistēma pašvaldībās” ietverta ceļa karte IAS ieviešanai pašvaldībā, iesakot galvenās darbības un atbildīgos IAS ieviešanai; aprakstīti iekšējās kontroles sistēmas (IKS) principi, tai skaitā risku vadība un kvalitātes vadība, kā arī skaidrota IA loma attiecībā uz IKS izveidi un izvērtējumu; aprakstīti IAS izveides principi, IA normatīvā bāze, IA vide un IA veidi.
II daļā “Pašvaldību iekšējais audits” aprakstīti IA ētikas principi, IA struktūrvienības pārvaldība un vadība, tai skaitā darbības plānošana, sadarbība ar citiem pārliecības sniedzējiem, iekšējā audita veikšana, uzraudzība, dokumentēšana un ziņošana, ieteikumu ieviešanas uzraudzība, konsultāciju sniegšana.
Rokasgrāmatas abu daļu pielikumos (kas ir kā atsevišķi faili) iekļauti dažādu formu paraugi. Pielikumā iekļautās formas ir pieejamas arī elektroniskā formātā, dodot iespēju izveidot standarta audita lietu digitālā formātā. Piedāvātie formu paraugi var tikt mainīti, ņemot vērā IAN darba organizācijas specifiku. Rokasgrāmatas pielikumi ir indeksēti.
Rokasgrāmata veidota, ņemot vērā labāko praksi Latvijā IA jomā valsts pārvaldē un citu valstu pieredzi IA jomā. Rokasgrāmatā iekļautas atsauces uz Rokasgrāmatas sagatavošanas laikā spēkā esošajiem Iekšējo Auditoru Institūta (IAI) izdotajiem Iekšējā audita profesionālās prakses starptautiskajiem standartiem (Standarti).
Rokasgrāmatas projekts sadarbībā ar ārējiem ekspertiem un pašvaldību iekšējiem auditoriem sagatavots 2023. gadā, par tā saturu un praktisko piemērošanu organizētas diskusijas, mācību semināri, kā arī konsultācijas pašvaldību iekšējiem auditoriem un vadītājiem. Diskusiju rezultātā 2024. gadā veikti atsevišķi precizējumi sagatavotajos materiālos un atsevišķos jautājumos ir sniegts ieskats Standartos plānotajās izmaiņās.
Ievērojot plānotās izmaiņas Standartos, kā arī potenciālās izmaiņas Rokasgrāmatas sagatavošanas laikā esošajos normatīvajos aktos, citos dokumentos un metodiskajos materiālos, Rokasgrāmata esošajā redakcijā turpmāk izmantojama kopsakarā ar aktuālajām izmaiņām tajos.
-
I daļa “Iekšējā audita sistēma pašvaldībās”
- Iekšējā audita veikšanas vadlīnijas sociālā atbalsta sistēmas novērtējumam pašvaldībās
Pašvaldībām noteikto funkciju jomā ievērojamu vietu ieņem sociālo funkciju nodrošināšana. Gan šīs politikas veidotāji, gan ieviesēji, gan īstenošanas novērtētāji saskaras ar izaicinājumiem atbilstības nodrošināšanā un labāko uzlabojumu risinājumu meklēšanā. Šajā projektā galvenais akcents tika likts uz iekšējā audita darbu, vērtējot iekšējās kontroles sistēmas darbību un efektivitāti, lai darba rezultātā sniegtu atbalstu un pievienoto vērtību attiecīgās pašvaldības sociālo funkciju izpildes uzlabošanā. Vadlīnijas (ar pielikumiem) tika sagatavotas 2024.gadā sadarbībā ar Labklājības ministrijas kolēģiem un ar pašvaldību iekšējo auditoru un citu interesentu līdzdarbībai un sniegtajiem komentāriem materiālu tapšanā. - Sākotnējās darba programmas pašvaldību iekšējam auditam
Darba programmas ar sistēmas izpētes informāciju ir vispārīgas ievirzes materiāli, lai veicinātu informācijas apmaiņu un sniegtu atbalstu iekšējiem auditoriem uzsākot jaunus sistēmu auditus. Materiāls 2024.gadā izveidots sadarbībā ar ārējiem konsultantiem un pašvaldību iekšējiem auditoriem, tas ir individuāli pielāgojams un attīstāms turpmākā darba gaitā un iekšējo auditoru savstarpējā sadarbībā. -