Finanšu ministrijas darbības jomas:
- Publisko izdevumu un valsts parāda vadība
- Valsts ieņēmumu (t.sk. muitas) politikas vadība
- ES un citas ārvalstu finanšu palīdzības vadība
- Valsts nekustamo īpašumu būvniecības finansēšana
- Maksājumu nodrošināšana starptautiskajās organizācijās
Finanšu ministrijas galvenie pasākumi 2024. gadā:
- nodrošināt valsts fiskālo stabilitāti un ilgtspēju, ievērojot nacionālo fiskālās disciplīnas regulējumu un aktuālāko Fiskālās politikas stratēģiju;
- nodrošināt profesionālu tautsaimniecības un valsts finanšu stāvokļa analīzi, makroekonomisko un fiskālo rādītāju prognožu sagatavošanu fiskālās politikas pamatojumam, ņemot vērā izmaiņas ārējā vidē un Krievijas uzsāktā kara Ukrainā ietekmi;
- izstrādājot ikgadējo valsts budžetu, noteikt un pamatot, kādi līdzekļi nepieciešami valdībai, citām valsts institūcijām un pašvaldībām to valsts pienākumu izpildei, kuru finansēšana noteikta ar likumdošanas aktiem, nodrošinot, lai tajā laikposmā, kuram šie līdzekļi paredzēti, izdevumus segtu atbilstoši ieņēmumi;
- nodrošināt pastāvīgu un sistemātisku valsts budžeta izdevumu pārskatīšanu, ļaujot efektīvāk un ekonomiskāk īstenot valsts politiku, kā arī optimizēt budžeta izdevumus un izvērtēt to atbilstību attīstības plānošanas dokumentos noteiktajām prioritātēm un mērķiem;
- nodrošināt valsts parāda saistību pārfinansēšanu ar izdevīgiem nosacījumiem, ierobežojot finanšu riskus ilgtermiņā;
- nodrošināt krājobligāciju piedāvājuma uzturēšanu un turpmāko attīstību, t.sk. veicot pasākumus sabiedrības informēšanai un pieprasījuma veicināšanai pēc krājobligācijām;
- veikt pasākumus valsts parāda vērtspapīru pieejamības nodrošināšanai sākotnējā tirgū plašākam investoru lokam, pilnvērtīgāk izmantojot iekšējā finanšu tirgus potenciālu un veicinot tā attīstību;
- īstenot nodokļu politiku reģionālās konkurētspējas veicināšanai, iedzīvotāju labklājības paaugstināšanai un investīciju nodrošināšanai, atbilstoši Valsts nodokļu politikas pamatnostādņu 2024. – 2027. gadam ietvertajiem un apstiprinātajiem vidēja termiņa nodokļu politikas virzieniem;
- nodrošināt ES fondu, Atveseļošanas fonda, Eiropas Ekonomikas zonas, Norvēģijas un Šveices finansējuma Latvijai investīciju ieviešanas risku pārvaldību un stratēģisko virsuzraudzību ar mērķi nodrošināt pilnīgu ES un donorvalstu finansējuma izmantošanu investīcijām Latvijas tautsaimniecībā un Latvijas saistību izpildi;
- turpināt darbu pie likumprojekta “Grozījumi Azartspēļu un izložu likumā” pilnveides un tā virzības izskatīšanai Ministru kabinetā un Saeimā;
- īstenot pētījumu par azartspēļu un izložu reklāmas ietekmi uz sabiedrību (t.sk. sadarbības programmu elementi), kā arī normatīvajā regulējumā noteiktā reklāmas ierobežojuma efektivitāti televīzijā, radio, kā arī interaktīvajā vidē, kā rezultātā gūtās atziņas ieviest jomas normatīvajos aktos;
- sadarbībā ar Valsts kanceleju, Valsts administrācijas skolu un citām kompetentajām institūcijām nodrošināt metodiskās palīdzības sniegšanu iepirkumu veicējiem (t.sk. apmācības);
- nodrošināt iepirkumu datu un informācijas aprites digitalizāciju, pilnveidojot datu kvalitāti;
- veicināt Privātās publiskās partnerības (PPP) projektu pieeju, pieredzes apmaiņu, konsultēšanu un informēšanu, sniegt priekšlikumus PPP atbalsta pasākumiem, PPP veicināšanai un attīstībai;
- sniegt pozitīvus atzinumus par Finanšu un ekonomisko aprēķinu (FEA);
- izstrādāt PPP pozitīvos tipveida risinājumus (tiešsaistes rīka pilnveide, metodikas, skaidrojumi, paraugi u.tml.).
Finanšu ministrijas kopējo izdevumu izmaiņas no 2022. līdz 2026. gadam
Euro
Vidējais amata vietu skaits no 2022. līdz 2026. gadam
|
2022. gads |
2023. gada plāns |
2024. gada plāns |
2025. gada plāns |
2026. gada plāns |
---|---|---|---|---|---|
Vidējais amata vietu skaits gadā |
4 539 |
4 973 |
5 061 |
5 071 |
5 063 |
Tajā skaitā: |
|||||
Valsts pamatfunkciju īstenošana |
|||||
Vidējais amata vietu skaits gadā |
4 050 |
4 474 |
4 487 |
4 499 |
4 504 |
ES politiku instrumentu un pārējās ĀFP līdzfinansēto un finansēto projektu un pasākumu īstenošana |
|||||
Vidējais amata vietu skaits gadā |
489 |
499 |
574 |
572 |
559 |
Prioritārajiem pasākumiem papildu piešķirtais finansējums no 2024. līdz 2026. gadam
Nr. p. k. |
Pasākuma nosaukums Darbības apraksts ar norādi uz līdzekļu izlietojumu Rezultatīvais rādītājs Programmas/apakšprogrammas kods un nosaukums |
Izdevumi, euro / |
Pamatojums |
||
2024. gadā |
2025. gadā |
2026. gadā |
|||
1. |
Atlīdzība Valsts ieņēmumu dienesta nodarbinātajiem |
1 492 791 |
1 492 791 |
1 492 791 |
MK 26.09.2023. sēdes prot.Nr.47 43.§ 2.punkts |
Nodrošināt VID Nodokļu un muitas policijas pārvaldes un Iekšējās drošības pārvaldes nodarbinātajiem atlīdzības pieaugumu vidēji par 10%, tuvinot atalgojuma politiku starp Latvijas tiesību aizsardzības iestādēm |
1 492 791 |
1 492 791 |
1 492 791 |
||
Veicināta noziedzīgu nodarījumu izmeklēšanas efektivitāte |
|||||
Prokuratūras atpakaļ nodoto procesu papildus izmeklēšanai īpatsvars no visiem kriminālvajāšanai nosūtītajiem (%) |
5,0 |
4,5 |
4,5 |
||
VID kā godīgas iestādes novērtējums |
|||||
Sabiedrības VID godīguma vērtējums (%) (KNAB sabiedrības aptaujas “Attieksme pret korupciju Latvijā” dati, 2022. gadā – 48%) |
- |
- |
54,0 |
||
33.00.00 Valsts ieņēmumu un muitas politikas nodrošināšana |
|||||
2. |
Nacionālo un ES normatīvo aktu prasību izpilde, tai skaitā IT sistēmu pielāgošana |
8 389 567 |
2 301 594 |
6 096 632 |
MK 26.09.2023. sēdes prot.Nr.47 43.§ 2.punkts |
Nodrošināt nacionālo un ES normatīvo aktu prasību izpildi, t.sk. pielāgot VID informācijas sistēmas saistībā ar grozījumiem nacionālajos normatīvajos aktos un grozījumiem ES tiesību aktos |
8 389 567 |
2 301 594 |
6 096 632 |
||
Veicināta Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas risku samazināšanās |
|||||
Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas (NILLTPFN) likuma subjektu īpatsvars, kuru darbība atbilst NILLTPFN likuma un Starptautisko un Latvijas Republikas nacionālo sankciju likuma prasībām (%) |
83 |
84 |
90 |
||
Nodrošināts sabiedriskā labuma organizāciju uzraudzības monitorings |
|||||
Organizāciju īpatsvars, kurām tiek saglabāts sabiedriskā labuma organizāciju statuss pret kopējo pieņemto statusa atņemšanas lēmumu skaitu attiecīgajā gadā, izņemot organizācijas, kurām statuss atņemts uz iesnieguma pamata (%) |
97,5 |
97 |
97 |
||
Nodrošināta VID informācijas sistēmu pielāgošana atbilstoši Eiropas Komisijas 2022.gada 8.decembra pakotnes pievienotās vērtības nodokļa jomā “PVN digitālajā laikmetā” (VAT in the Digital Age) prasībām |
|||||
SME – īpašais atbrīvojums MVU ieviešana (%) |
85 |
100 |
– |
||
VIES – PVN informācijas apmaiņas sistēmas izmaiņu ieviešana (%) |
– |
– |
85 |
||
OSS/IOSS izmaiņu ieviešana (%) |
– |
80 |
100 |
||
Nodrošināta VID informācijas sistēmu pielāgošana atbilstoši grozījumiem Padomes Direktīvā 2011/16/ES (2011. gada 15. februāris) par administratīvu sadarbību nodokļu jomā un ar ko atceļ Direktīvu 77/799/EEK (DAC1) |
|||||
DAC1 izmaiņu ieviešana (%) |
– |
– |
80 |
||
Nodrošināta VID informācijas sistēmu pielāgošana atbilstoši grozījumiem Padomes Direktīvā 2011/16/ES (2011. gada 15. februāris) par administratīvu sadarbību nodokļu jomā un ar ko atceļ Direktīvu 77/799/EEK (DAC8) |
|||||
DAC8 – informācijas apmaiņa par kriptovalūtu aktīviem un elektronisko naudu ieviešana (%) |
– |
– |
85 |
||
Nodrošināta VID informācijas sistēmu pielāgošana atbilstoši CBCR direktīvas 2021/2101 (Eiropas Parlamenta un Padomes direktīva (ES) 2021/2101 (2021. gada 24. novembris), ar ko Direktīvu 2013/34/ES groza attiecībā uz ienākuma nodokļa informācijas atklāšanu, ko veic konkrēti uzņēmumi un filiāles ir izstrādāts) prasībām |
|||||
Atsevišķi uzņēmumi un filiāles sniedz informāciju par ieņēmumiem, ienākuma nodokļiem un saimniecisko darbību sadalījumā pa nodokļu vajadzībām izvēlētajām rezidences valstīm vai teritorijām (%) |
100 |
– |
– |
||
Pilnveidotas muitas informācijas sistēmas atbilstoši ES un nacionālajām prasībām |
|||||
Jaunas/pilnveidotas datu apmaiņas ar ārējām sistēmām (EK un/vai citu dalībvalstu IS) (skaits) |
– |
1 |
– |
||
Jaunas/pilnveidotas datu apmaiņas ar citām VID IS (skaits) |
– |
– |
4 |
||
Izstrādātas jaunas sistēmas/funkcionalitātes (skaits) |
– |
– |
2 |
||
33.00.00 Valsts ieņēmumu un muitas politikas nodrošināšana |
|||||
3. |
Valsts ieņēmumu dienesta IT sistēmu pielāgošana un komunikācijas kampaņa vispārējas deklarēšanas nodrošināšanai |
413 995 |
331 400 |
31 400 |
MK 26.09.2023. sēdes prot.Nr.47 43.§ 2.punkts |
Īstenot VID IT sistēmu pielāgošanu un komunikācijas kampaņu vispārējas deklarēšanas nodrošināšanai |
413 995 |
331 400 |
31 400 |
||
Nodrošināt nodokļu ieņēmumu zaudējumu samazināšanos |
|||||
Iedzīvotāju ienākuma nodokļa (IIN) plaisa no nedeklarētās darba samaksas iepriekšējā gadā (%) |
– |
15,6 |
15,6 |
||
Valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu (VSAOI) plaisa no nedeklarētās darba samaksas iepriekšējā gadā (%) |
– |
15,5 |
15,5 |
||
33.00.00 Valsts ieņēmumu un muitas politikas nodrošināšana |
|||||
4. |
Fiskālās disciplīnas kapacitātes stiprināšana ES ekonomiskā regulējuma nodrošināšanai |
40 000 |
40 000 |
40 000 |
MK 26.09.2023. sēdes prot.Nr.47 43.§ 2.punkts |
Stiprināt FDP kapacitāti saskaņā ar ES jauno ekonomisko regulējumu |
40 000 |
40 000 |
40 000 |
||
Pastiprināta fiskālās disciplīnas uzraudzība |
|||||
Organizēta Fiskālās disciplīnas padomes sēde (skaits) |
1 |
1 |
1 |
||
29.00.00 Fiskālās disciplīnas padomes darbības nodrošināšana |
|||||
5. |
Oglekļa ievedkorekcijas mehānisma piemērošana Latvijā |
1 024 434 |
1 353 968 |
1 336 246 |
MK 26.09.2023. sēdes prot.Nr.47 43.§ 2.punkts |
Nodrošināt viena Eiropas zaļā kursa (European Green Deal) pasākuma ieviešanu un oglekļa ievedkorekcijas mehānisma piemērošanu Latvijā |
1 024 434 |
1 353 968 |
1 336 246 |
||
Nodrošināta deklarētāja informēšana muitas deklarācijas iesniegšanas brīdī par pienākumu iesniegt ceturkšņa ziņojumu EK |
|||||
Deklarācijas, par kurām jāziņo EK (vidēji dienā) (skaits) |
30 |
30 |
– |
||
Nodrošināta komersantu ziņojumu izskatīšana pēc EK pieprasījuma (saziņa ar komersantiem, lai novērstu neatbilstības ziņojumos) |
|||||
Apstrādātie ziņojumi (skaits) |
500 |
500 |
– |
||
Muitas deklarāciju pārbaudes, laižot brīvam apgrozījumam OIM regulējumam pakļautās preces |
|||||
Pārbaudītās deklarācijas (skaits) |
– |
– |
11 000 |
||
Nodrošināta atzītā OIM deklarētāja statusa piešķiršana - iesniegumu izskatīšana un pārbaude, reģistrācija vai atteikumu sagatavošana (t.sk. ziņošana citām dalībvalstīm) |
|||||
Izskatītie un apstrādātie iesniegumi (skaits) |
– |
1 000 |
10 |
||
Pārbaudes atzītā OIM deklarētāja statusa piešķiršanai (skaits) |
– |
1 000 |
10 |
||
Atzītie OIM deklarētāji (skaits) |
– |
1 000 |
10 |
||
Nodrošināta OIM sertifikātu izsniegšana, nodošana, pārdošana, atpirkšana, anulēšana, uzskaite un uzskaite izmantojot OIM reģistru, konkrētām precēm |
|||||
Veiktie ieraksti OIM reģistrā (skaits) |
– |
– |
1 500 |
||
Izveidotas amata vietas (skaits) |
7 |
11 |
16 |
||
33.00.00 Valsts ieņēmumu un muitas politikas nodrošināšana |
|||||
Likumprojektu pakotne reģistrētās partnerības jautājumā |
130 000 |
35 000 |
15 000 |
MK 26.09.2023. sēdes prot.Nr.47 43.§ 2.punkts |
|
Pielāgot VID IS saistībā ar grozījumiem likumā “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli”, likumā “Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā” un valsts amatpersonas deklarācijām |
130 000 |
35 000 |
15 000 |
||
Nodrošināta personu loka par kurām jānorāda informācija valsts amatpersonas deklarācijā paplašināšana |
|||||
Paplašināta informācija valsts amatpersonu deklarācijā, kas tiek izmantota risku analīzē (%) |
4 |
11 |
15 |
||
33.00.00 Valsts ieņēmumu un muitas politikas nodrošināšana |
|||||
7. |
Eiropas Savienības noteikto sankciju pārkāpšanas kontroles funkcijas īstenošana |
883 536 |
861 726 |
861 726 |
MK 26.09.2023. sēdes prot.Nr.47 43.§ 2.punkts |
Īstenot ES regulās pret Krievijas Federāciju un Baltkrievijas Republiku noteikto sankciju pārkāpšanas kontroles funkcijas VID un nodrošināt kriminālprocesu pēc Krimināllikuma 84.panta izmeklēšanu |
883 536 |
861 726 |
861 726 |
||
Novērsti sankciju pārkāpumi |
|||||
Novērsta sankcijām pakļauto preču pārvietošana (%) |
100 |
100 |
100 |
||
Novērsta skaidras naudas izvešana/ievešana, apejot sankcijas (%) |
100 |
100 |
100 |
||
33.00.00 Valsts ieņēmumu un muitas politikas nodrošināšana |
|||||
8. |
Publisko personu nomas maksas sadārdzinājums |
850 573 |
850 573 |
850 573 |
MK 26.09.2023. sēdes prot.Nr.47 43.§ 2.punkts |
Nomas maksas pārrēķins saskaņā ar Ministru kabineta 20.02.2018. noteikumos Nr. 97 “Publiskas personas mantas iznomāšanas noteikumi” noteikto kārtību |
850 573 |
850 573 |
850 573 |
||
Nodrošināta būvju un infrastruktūras uzturēšana |
|||||
Objekti (skaits) |
12 |
12 |
12 |
||
Nodrošināts nepieciešamais finansējums valsts iestāžu budžetos to funkciju veikšanai nepieciešamās infrastruktūras nodrošināšanai |
|||||
Iestādes (skaits) |
7 |
7 |
7 |
||
29.00.00 Fiskālās disciplīnas padomes darbības nodrošināšana |
1 138 |
1 138 |
1 138 |
||
31.01.00 Budžeta izpilde |
69 077 |
69 077 |
69 077 |
||
32.00.00 Iepirkumu uzraudzības birojs |
7 163 |
7 163 |
7 163 |
||
33.00.00 Valsts ieņēmumu un muitas politikas nodrošināšana |
254 217 |
254 217 |
254 217 |
||
38.01.00 Eiropas Savienības pirmsstrukturālo, strukturālo un citu finanšu instrumentu koordinācija |
85 848 |
85 848 |
85 848 |
||
39.02.00 Izložu un azartspēļu organizēšanas un norises uzraudzība |
4 534 |
4 534 |
4 534 |
||
97.00.00 Nozaru vadība un politikas plānošana |
428 596 |
428 596 |
428 596 |
||
9. |
Valsts tiešās pārvaldes iestādēs nodarbināto atalgojuma palielināšana |
120 280 |
508 656 |
1 039 650 |
MK 26.09.2023. sēdes prot.Nr.47 43.§ 2.punkts |
Nodrošināt valsts tiešās pārvaldes iestādēs nodarbināto konkurētspējīgu atlīdzību, kas ļautu piesaistīt un profesionāli attīstīt augsti kvalificētus speciālistus, veicinot iestāžu darba efektivitāti un ilgtspējīgu attīstību |
120 280 |
508 656 |
1 039 650 |
||
Uzsākta atalgojumu fondu izlīdzināšana, virzoties uz konkurētspējīgu atlīdzību un nodrošinot līdzvērtīgu samaksu par līdzīgas vērtības darbu |
|||||
Vidējā darba samaksa iestādē sasniedz vismaz 71,23% no mēnešalgu skalas viduspunkta atbilstoši 2024. gada bāzes mēnešalgai, 2025. gadā – 70,19% no skalas viduspunkta, bet 2026. gadā – skalas minimums jeb 69,57% no skalas viduspunkta (%) |
100 |
100 |
100 |
||
Nodrošināta skaidra un saprotama atlīdzība sākot darbu valsts tiešās pārvaldes iestādēs |
|||||
Nodarbinātajiem mēnešalga pēc pārbaudes laika nav zemāka kā attiecīgās mēnešalgu grupas minimuma intervāls atbilstoši 2024. gada bāzes mēnešalgai (%) |
100 |
100 |
100 |
||
31.01.00 Budžeta izpilde |
- |
847 |
2 741 |
||
32.00.00 Iepirkumu uzraudzības birojs |
12 890 |
20 752 |
28 898 |
||
33.00.00 Valsts ieņēmumu un muitas politikas nodrošināšana |
104 433 |
481 744 |
1 000 124 |
||
38.01.00 Eiropas Savienības pirmsstrukturālo, strukturālo un citu finanšu instrumentu koordinācija |
2 957 |
5 313 |
7 887 |
||
Vienotā pakalpojumu centra izveide |
1 392 000 |
3 080 000 |
3 208 000 |
MK 26.09.2023. sēdes prot.Nr.47 43.§ 2.punkts |
|
Nodrošināt centralizētus atbalsta funkciju pakalpojumus vismaz 80% no tiešās valsts pārvaldes iestādēm izpildi |
1 392 000 |
3 080 000 |
3 208 000 |
||
Ieviešot vienotus atbalsta funkciju procesus, nodrošināta to savstarpējā salīdzināmība, veicinot informācijas pieejamību, izsekojamību un caurspīdīgumu valstiskā līmenī, kas nodrošinās efektīvāku un ātrāku lēmumu pieņemšanu, labās prakses pārņemšanu un tās rezultātā pārvaldes izmaksu ietaupījumu |
|||||
Tiešās publiskās pārvaldes iestāžu īpatsvars, kuri grāmatvedības un cilvēkresursu pārvaldības pakalpojumus saņem centralizēti (%) |
24 |
48 |
80 |
||
Izveidotas amata vietas (skaits) |
12 |
19 |
19 |
||
31.01.00 Budžeta izpilde |
1 392 000 |
2 960 000 |
3 208 000 |
||
Nodrošināta pievienošanās vienotajam pakalpojumu centram |
|||||
Vienotajam pakalpojumu centram pievienojušies resori (skaits) |
- |
1 |
- |
||
97.00.00 Nozaru vadība un politikas plānošana |
- |
120 000 |
- |
||
Kopā |
14 737 176 |
10 855 708 |
14 972 018 |
-- |
Budžeta programmu (apakšprogrammu) paskaidrojumi
Finanšu ministrija 2024. gadam, salīdzinot ar 2023. gadu, ir veikusi šādas izmaiņas budžeta programmu (apakšprogrammu) struktūrā:
- izveidota jauna apakšprogramma 70.24.00 “Iekšējās drošības un Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu un Finansiāla atbalsta instrumenta robežu pārvaldībai un vīzu politikai projektu un pasākumu īstenošana (2021–2027)”;
- izveidota jauna apakšprogramma 72.05.00 “Tehniskā palīdzība Latvijas un Šveices sadarbības programmas apgūšanai”;
- izslēgta apakšprogramma 62.09.00 “Eiropas Reģionālās attīstības fonda (ERAF) finansētie ierobežoto konkursu projekti (2014-2020)”;
- izslēgta apakšprogramma 63.20.00 “Tehniskā palīdzība Eiropas Sociālā fonda (ESF) apgūšanai (2014-2020)”;
- izslēgta apakšprogramma 70.08.00 “Tehniskā palīdzība Iekšējās drošības fondam un Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondam (2016-2022)”;
- izslēgta apakšprogramma 70.10.00 “Solidaritātes fonda finansējums projekta īstenotājiem”;
- izslēgta apakšprogramma 70.22.00 “Eiropas Atbalsta fonda vistrūcīgākajām personām pasākumu īstenošana (2014–2020)”.