Tieslietu ministrijas darbības jomas:
- Tiesu sistēmas attīstība
- Kriminālsodu izpilde
- Komerctiesību politika
- Nekustamā īpašuma tiesību politika
- Konstitucionālo tiesību politika
Tieslietu ministrijas galvenie pasākumi 2025. gadā:
- turpināt Uzņēmumu reģistra publisko reģistru modernizāciju ar mērķi izveidot modernu, ilgtspējīgu un mūsdienu tehnoloģijās un pašapkalpošanās vidē balstītu informācijas sistēmu, lai nodrošinātu sabiedrības, uzņēmēju, tiesībsargājošo iestāžu un starptautisko organizāciju pieeju kvalitatīviem Uzņēmumu reģistra pakalpojumiem;
- administratīvā sloga mazināšanai turpināt darbu pie pakāpeniska vienotā būvniecības un nekustamā īpašuma reģistrācijas procesa ieviešanas, kā arī turpināt darbu pie alternatīvām būvju datu iegūšanai dabā;
- turpināt darbu pie kadastrālās vērtēšanas metodikas pilnveides;
- turpināt dalību Eiropas Padomes Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršanas pasākumu novērtēšanas ekspertu komitejas (MONEYVAL) 6. novērtēšanas kārtā;
- nodrošināt pagaidu atbalsta pakalpojumu augsta riska bērniem līdz Bērnu un jauniešu drošās mājas izveidošanai; turpināt darbu pie Bērnu un jauniešu drošās mājas izveides ar mērķi veikt bērnu sociālās uzvedības korekciju un atturēt pusaudžus no likumpārkāpumu izdarīšanas, sniedzot atbalstu augsta riska pusaudžiem, kuri apdraud sevi vai citus;
- turpināt resocializācijas sistēmas attīstību, tostarp īstenojot Eiropas Sociālā fonda + aktivitātes (korekcijas dienestu (Ieslodzījuma vietu pārvaldes un Valsts probācijas dienesta) kapacitātes paaugstināšana, apmācību sistēmas pilnveide, nepieciešamo e-risinājumu nodrošināšana, ieslodzīto un probācijas klientu resocializācijas modeļa pilnveide), lai radītu priekšnosacījumus ieslodzīto un probācijas klientu veiksmīgai iekļaušanai un nodarbināmībai pēc soda izpildes beigām;
- turpināt jaunā cietuma Liepājā – kopējai sabiedrības drošībai nozīmīga infrastruktūras objekta, kas ļaus uzsākt jaunas sodu izpildes sistēmas ieviešanu, pilnveidojot ieslodzīto resocializācijas procesu – būvniecības procesa organizēšanu; kā arī turpināt darbu pie Kriminālsodu izpildes likumprojekta izstrādes, paredzot jaunu un modernu brīvības atņemšanas soda izpildes kārtību;
- turpināt iesāktās tiesu reformas, izlīdzinot tiesu noslodzi un efektivizējot tiesu darba organizāciju;
- turpināt darbu pie tiesu pieejamības palielināšanas, tostarp tiesu sniegto pakalpojumu pieejamības elektroniskajā vidē, pilnveidojot materiāltehnisko un informācijas komunikāciju tehnoloģiju nodrošinājumu;
- īstenot pasākumus tiesu ekspertīžu institūta reformas, kas paredz vienotas tiesu ekspertīžu iestādes izveidi līdz 2027. gada 31. decembrim, ieviešanai;
- nodrošināt Tieslietu akadēmijas – vienota tiesnešu, tiesu darbinieku, prokuroru, prokuroru palīgu un izmeklētāju starpdisciplināros jautājumos kvalifikācijas pilnveides mācību centra – darbību ar 2025. gada 1. janvāri;
- turpināt e-lietas projektu programmas “E-lieta: izmeklēšanas un tiesvedības procesu pilnveide” īstenošanu, tostarp e-lietas platformas pilnveidi un tajā iekļauto informācijas sistēmu attīstību un pilnveidi ar mērķi efektivizēt procesu norisi elektroniskā vidē;
- sekot līdzi, lai procesuālie likumi un tiesvedības procesi attīstās atbilstoši laikam, aktualitātēm un sabiedrības vajadzībām, sniedzot priekšlikumus par procesu pilnveidi;
- stiprināt juridiskās palīdzības sniegšanu Latvijā, tostarp īstenojot Eiropas Sociālā fonda + aktivitātes valsts nodrošinātās juridiskās palīdzības sistēmas paplašināšanas un atbalsta pasākumu nodrošināšanas jomā, jo īpaši cilvēkiem, kas atrodas nabadzības un sociālās atstumtības riska zonā;
- attīstīt valsts kompensācijas sistēmu cietušajiem, tostarp paplašinot personu loku, kas var saņemt valsts kompensāciju;
- veicināt valsts pārvaldes vienotu izpratni un sadarbību valsts valodas aizsardzības jomā;
- cilvēktiesību un tehnoloģiju (galvenokārt mākslīgā intelekta ietekme) mijiedarbības jautājumi, rīku un procesu izvērtēšana, nodrošinot to darbības atbilstību pamattiesībām;
- noslēgt nolīgumu ar Starptautisko krimināltiesu par Starptautiskās krimināltiesas spriedumu izpildes iespējām Latvijā;
- turpināt stiprināt Latvijas Nacionālā tiesiskās sadarbības tīkla kapacitāti Eiropas Tiesiskās sadarbības tīkla ietvaros, izveidojot informatīvos materiālus (audio, video) par dažādiem juridiskiem jautājumiem ar pārrobežu aspektu (bērnu tiesību jautājumi, laulības šķiršanas, uzturlīdzekļi, mantojums, valsts nodrošinātā juridiskā palīdzība u.c.);
- turpināt darbu pie valsts vienotā jurista kvalifikācijas eksāmena norises ar mērķi sekmēt juridiskās izglītības kvalitātes paaugstināšanos.
Tieslietu ministrijas kopējo izdevumu izmaiņas no 2023. līdz 2027. gadam
Euro
Vidējais amata vietu skaits no 2023. līdz 2027. gadam
|
2023. gads |
2024. gada plāns |
2025. gada plāns |
2026. gada plāns |
2027. gada plāns |
---|---|---|---|---|---|
Vidējais amata vietu skaits gadā, neskaitot pedagogu darba slodžu amata vietas |
6 468 |
6 479 |
6 5201 |
6 520 |
6 505 |
Vidējais pedagogu darba slodžu skaits gadā |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
Vidējais pedagogu amata vietu skaits gadā |
11 |
11 |
11 |
11 |
11 |
Tajā skaitā: |
|||||
Valsts pamatfunkciju īstenošana |
|||||
Vidējais amata vietu skaits gadā, neskaitot pedagogu darba slodžu amata vietas |
6 441 |
6 450 |
6 471 |
6 471 |
6 481 |
Vidējais pedagogu darba slodžu skaits gadā |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
Vidējais pedagogu amata vietu skaits gadā |
11 |
11 |
11 |
11 |
11 |
ES politiku instrumentu un pārējās ĀFP līdzfinansēto un finansēto projektu un pasākumu īstenošana |
|||||
Vidējais amata vietu skaits gadā |
27 |
29 |
49 |
49 |
24 |
1 Izmaiņas amata vietās paskaidrotas pie attiecīgajām programmām/apakšprogrammām.
Prioritārajiem pasākumiem papildu piešķirtais finansējums no 2025. līdz 2027. gadam
Nr. p.k. |
Pasākuma nosaukums Darbības apraksts ar norādi uz līdzekļu izlietojumu Darbības rezultāts Rezultatīvais rādītājs Programmas (apakšprogrammas) kods un nosaukums |
Izdevumi, euro / rādītāji, vērtība |
Pamatojums |
||
2025. gadā |
2026. gadā |
2027. gadā |
|||
1. |
Tiesu telpu nomas maksas un zemes nomas maksas izdevumu segšana |
6 594 |
6 594 |
6 594 |
MK 19.09.2024. sēdes prot. Nr.38 2.§ 2.punkts |
Nodrošināt tiesu telpu nomas maksas un zemes nomas maksas segšanu atbilstoši līgumā noteiktajam apmēram |
6 594 |
6 594 |
6 594 |
||
Nodrošināta pilnvērtīga tiesu ēku apsaimniekošana |
|||||
Tiesu ēkas, kurām segtas nomas maksas izmaksas (skaits) |
4 |
4 |
4 |
||
03.02.00 Apgabaltiesas un rajonu (pilsētu) tiesas |
|||||
Konkurētspējīga atalgojuma nodrošināšana tiesās |
925 406 |
925 406 |
925 406 |
MK 19.09.2024. sēdes prot. Nr.38 2.§ 2.punkts |
|
Stiprināt tiesneša palīga konkurētspēju darba tirgū un nodrošināt konkurētspējīgu atalgojumu pārējiem tiesu darbiniekiem, lai mazinātu darbinieku mainību un veicinātu darba efektivitāti |
925 406 |
925 406 |
925 406 |
||
Stiprināta tiesu darbinieku kapacitāte |
|||||
Mēnešalgas palielinājums (%) |
2,6 |
2,6 |
2,6 |
||
03.02.00 Apgabaltiesas un rajonu (pilsētu) tiesas |
|||||
3. |
Datu valsts inspekcijas nodarbināto mēnešalgu palielinājums |
36 929 |
36 929 |
36 929 |
MK 19.09.2024. sēdes prot. Nr.38 2.§ 2.punkts |
Palielināt Datu valsts inspekcijas amatpersonu (darbinieku) atlīdzību, to nosakot atbilstoši Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumam |
36 929 |
36 929 |
36 929 |
||
Veikti personas datu aizsardzības uzraudzības un informēšanas pasākumi |
|||||
Izstrādātās rekomendācijas/vadlīnijas (skaits) |
5 |
5 |
5 |
||
Personas datu apstrādes pārbaudes (skaits) |
1 200 |
1 200 |
1 200 |
||
Organizēti izglītojoši pasākumi (semināri, konferences, darbnīcas) par personas datu aizsardzību (skaits) |
8 |
9 |
10 |
||
Datu valsts inspekcijai labvēlīgo nolēmumu īpatsvars pret kopējo tiesas nolēmumu skaitu (%) |
95,0 |
95,0 |
100,0 |
||
09.02.00 Fizisko personu datu aizsardzība |
|||||
4. |
Satversmes aizsardzības biroja darbības nodrošināšana (klasificēta informācija) |
5 017 645 |
4 499 306 |
4 604 426 |
MK 19.09.2024. sēdes prot. Nr.38 2.§ 2.punkts |
43.00.00 Satversmes aizsardzība |
|||||
5. |
Apcietināto un notiesāto personu konvojēšanas funkcijas pārņemšana no Valsts policijas uz TM |
3 192 100 |
1 523 207 |
1 318 409 |
MK 19.09.2024. sēdes prot. Nr.38 2.§ 2.punkts |
Nodrošināt apcietināto un notiesāto personu konvojēšanas funkcijas pārņemšanu no Valsts policijas |
586 294 |
51 535 |
51 535 |
||
Videokonferenču infrastruktūras paplašināšana tiesās |
|||||
Nodrošināta videokonferenču iekārtu iegāde un uzturēšana (%) |
100 |
100 |
100 |
||
03.02.00 Apgabaltiesas un rajonu (pilsētu) tiesas |
|||||
Nodrošināt apcietināto un notiesāto personu konvojēšanas funkcijas pārņemšanu no Valsts policijas |
2 605 806 |
1 471 672 |
1 266 874 |
MK 19.09.2024. sēdes prot. Nr.38 2.§ 2.punkts |
|
Nodrošināta sabiedrībā izciešamo sodu kvalitatīva izpilde |
|||||
Konvojēti ieslodzītie (skaits tūkst.) |
5 |
7 |
10 |
||
04.01.00 Ieslodzījuma vietas |
|||||
6. |
Iekšlietu dienestu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonu ar speciālajām dienesta pakāpēm, kā arī Valsts ieņēmumu dienesta Nodokļu un muitas policijas pārvaldes atalgojuma palielināšana par 10% un jaunās piemaksas ieviešana par darbu dienestā |
11 677 753 |
11 677 753 |
11 677 753 |
MK 19.09.2024. sēdes prot. Nr.38 2.§ 2.punkts |
Palielināt atlīdzību amatpersonām ar speciālajām dienesta pakāpēm |
11 677 753 |
11 677 753 |
11 677 753 |
||
Piemaksa par noteikto funkciju un uzdevumu izpildi Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonām ar speciālajām dienesta pakāpēm |
|||||
Piemaksas apmērs vienai amatpersonai (euro) |
300 |
300 |
300 |
||
Mēnešalgu paaugstināšana vidēji par 10% |
|||||
Amatpersonas / nodarbinātie, kuriem paaugstināta mēnešalga, procentos no dienesta / darba pienākumus pildošo amatpersonu / nodarbināto skaita (%) |
100 |
100 |
100 |
||
04.01.00 Ieslodzījuma vietas |
|||||
7. |
Valsts materiālo rezervju iegāde, atjaunināšana un uzturēšana |
873 388 |
- |
- |
MK 19.09.2024. sēdes prot. Nr.38 2.§ 2.punkts |
Nodrošināt valsts materiālās rezerves |
873 388 |
- |
- |
||
Nodrošināta valsts materiālo rezervju veidošana, glabāšana un atjaunināšana Tieslietu ministrijas vajadzībām |
|||||
Nodrošināto valsts materiālo rezervju atbilstoši nomenklatūrā noteiktajiem daudzumiem īpatsvars no kopējā apjoma (%) |
100 |
- |
- |
||
04.01.00 Ieslodzījuma vietas |
|||||
8. |
Latvijas Politiski represēto apvienības un Rīgas politiski represēto biedrības darbības nodrošināšana |
50 000 |
- |
- |
Priekšlikums Nr.236 2.lasījumam Saeimā |
Nodrošināt Latvijas Politiski represēto apvienības un Rīgas politiski represēto biedrības darbību |
50 000 |
- |
- |
||
Nodrošināta pamatdarbība |
|||||
Sniegts atbalsts pamatdarbības nodrošināšanai (%) |
100 |
- |
- |
||
09.03.00 Dotācija Latvijas Politiski represēto apvienībai un Rīgas politiski represēto biedrībai |
|||||
Kopā |
21 779 815 |
18 669 195 |
18 569 517 |
- |
Budžeta programmu (apakšprogrammu) paskaidrojumi
Tieslietu ministrija 2025. gadam, salīdzinot ar 2024. gadu, ir veikusi šādas izmaiņas budžeta programmu (apakšprogrammu) struktūrā:
- 2025. gadā netiek plānoti izdevumi:
- apakšprogrammā 06.05.00 “Maksātnespējas procesa izmaksas”, jo tā ar 2025. gada 1.janvāri tiek pievienota apakšprogrammai 06.04.00 “Darbinieku prasījumu garantiju fonds”;
- apakšprogrammā 70.09.00 “Latvijas pārstāvju ceļa izdevumu kompensācija, dodoties uz Eiropas Savienības Padomes darba grupu sanāksmēm un Padomes sanāksmēm”;
- apakšprogrammā 70.10.00 “Citu ES politiku instrumentu projektu un pasākumu īstenošana (2014–2020)”;
- apakšprogrammā 70.21.00 “Atmaksas valsts pamatbudžetā par Eiropas Savienības politiku instrumentu finansējumu (2014–2020)”;
- apakšprogrammā 71.06.00 “Eiropas Ekonomikas zonas un Norvēģijas finanšu instrumentu finansētie projekti”.
- 2025. gadā tiek plānoti izdevumi:
- apakšprogrammā 63.08.00 “Eiropas Sociālā fonda Plus (ESF+) projektu un pasākumu īstenošana (2021–2027)”;
- apakšprogrammā 73.08.00 “Pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansētie projekti (2021–2027)”.