Apakšprogrammas mērķis:
īstenot patērētāju tiesību un interešu aizsardzību, lai nodrošinātu iedzīvotājiem iespēju efektīvi īstenot savas patērētāja tiesības, būt pārliecinātiem par preču un pakalpojumu drošumu, nodrošinātu sabiedrības informētību par patērētāju tiesībām, kā arī veikt efektīvu uzraudzību, lai nodrošinātu labvēlīgu uzņēmējdarbības vidi un godīgu konkurenci.
Galvenās aktivitātes:
- nodrošināt uz riska vadības principiem balstītu preču un pakalpojumu tirgus uzraudzību, bīstamo iekārtu un metroloģiskā uzraudzību, stiprinot uz sadarbību un labprātīgām darbībām vērstas procedūras;
- nodrošināt ekodizaina uzraudzības sistēmas darbību;
- efektīvi uzraudzīt patērētāju tiesības, ņemot vērā iespējamo kaitējumu patērētāju kolektīvajām interesēm, kā arī īpašas viegli ievainojamo patērētāju grupu vajadzības;
- nodrošināt patērētājiem palīdzību strīdu risināšanā, t.sk. stiprināt patērētāju ārpustiesas strīdu risināšanas mehānismu;
- nodrošināt finanšu pakalpojumu uzraudzību, īstenojot nebanku kreditēšanas pakalpojumu sniedzēju, kreditēšanas starpnieku un parādu atgūšanas pakalpojumu sniedzēju licencēšanu un uzraudzību, kā arī stiprināt iestādes kapacitāti noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas risku ierobežošanai;
- nodrošināt tūrisma pakalpojumu sniedzēju licencēšanu un uzraudzību;
- sniegt patērētājiem palīdzību, informatīvo un konsultatīvo atbalstu;
- ieviest piekļūstamības prasību uzraudzību, veikt pārbaudes un ekspertīzes droniem un kuģu aprīkojumam un būvizstrādājumu uzraudzību;
- stiprināt pārrobežu patērētāju aizsardzību un godīgu uzņēmējdarbības vidi, t.sk. ieviešot tiešsaistes starpniecības pakalpojumu uzraudzību;
- nodrošināt Digitālā pakalpojumu akta kompetentās iestādes un koordinatora funkciju izpildi.
Programmas izpildītājs: Patērētāju tiesību aizsardzības centrs.
Darbības rezultāti un to rezultatīvie rādītāji no 2023. līdz 2027. gadam
|
2023. gads |
2024. gada plāns |
2025. gada plāns |
2026. gada prognoze |
2027. gada prognoze |
---|---|---|---|---|---|
Veikta preču un pakalpojumu tirgus uzraudzība, valsts metroloģiskā uzraudzība un bīstamo iekārtu tehniskā uzraudzība |
|||||
Tirgus uzraudzības, metroloģiskās uzraudzības un bīstamo iekārtu uzraudzības pārbaudes (skaits) |
1 281 |
1 280 |
1 0001 |
850 |
700 |
- |
- |
2 |
3 |
4 |
|
Plānveida, mērķēti informatīvi atbalsta pasākumi tirgus uzraudzības, metroloģijas, bīstamo iekārtu jomā (skaits) |
- |
- |
6 |
8 |
10 |
Prioritāro jomu drošuma un atbilstības novērtēšanas projektu preču testēšana (skaits) |
222 |
200 |
1302 |
130 |
130 |
Sniegts atbalsts iedzīvotājiem un komersantiem patērētāju tiesību jomā |
|||||
3 663 |
3 000 |
3 000 |
3 000 |
3 000 |
|
Alternatīvi risināti patērētāju un komersantu strīdi (skaits) |
154 |
150 |
150 |
150 |
150 |
Nodrošināta patērētāju ekonomisko interešu aizsardzība |
|||||
Izskatītas administratīvās lietas par patērētāju kolektīvo interešu pārkāpumiem reklāmas, e-komercijas un netaisnīgas komercprakses jomās (skaits) |
221 |
215 |
215 |
215 |
215 |
Licencēto tūrisma pakalpojumu sniedzēju licences prasību ievērošanas pārbaudes (skaits) |
189 |
50 |
1503 |
150 |
150 |
Nebanku kredīta devēju licencēšana un uzraudzība (skaits) |
37 |
39 |
37 |
37 |
37 |
Ārpustiesas parādu atgūšanas pakalpojumu sniedzēju licencēšana un uzraudzība (skaits) |
19 |
20 |
20 |
20 |
20 |
Kredīta starpnieku un kredīta starpnieku pārstāvju reģistrēšana un uzraudzība (skaits) |
13 |
8 |
15 |
15 |
15 |
Veicinātas saimnieciskās darbības veicēju labprātīgās darbības |
|||||
Labprātīga pārkāpumu novēršana bez lietas uzsākšanas patērētāju tiesību aizsardzības jomā (%) |
53 |
50 |
50 |
50 |
50 |
Īstenoti iegūto līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršanas pasākumi |
|||||
Subjektu ziņošanas intensitātes pieaugums par NILLTPF aizdomīgiem darījumiem (%) |
19,3 |
20 |
20 |
20 |
20 |
Izveidota finansējuma piešķiršanas shēma biedrībām patērētāju kolektīvo prasību virzīšanai |
|||||
Finansējuma piešķiršanas shēma biedrībām patērētāju kolektīvo prasību virzīšanai (skaits) |
- |
1 |
1 |
1 |
1 |
Veikta kvalificēto institūciju apmācība (skaits) |
- |
1 |
1 |
1 |
1 |
Nodrošināta Digitālā pakalpojumu akta kompetentās iestādes un koordinatora funkciju izpilde |
|||||
Pilnveidota iestādes informācijas sistēma (skaits) |
- |
1 |
1 |
1 |
- |
Izstrādāta integrācija ar Eiropas vienoto IT sistēmu (skaits) |
- |
- |
1 |
- |
- |
Apmācīti darbinieki uzraudzībai digitālā vidē (skaits) |
- |
70 |
70 |
70 |
- |
Izskatīti pieteikumi, kas saistīti ar uzticamo signalizētāju un pārbaudītu pētnieku statusa piešķiršanu, juridisko pārstāvju fiksēšanu un ārpustiesas strīdu izšķiršanas iestāžu sertificēšanu (skaits) |
- |
- |
7 |
5 |
5 |
Izskatītas sūdzības par Digitālo pakalpojumu akta pārkāpumiem (skaits) |
- |
- |
50 |
70 |
70 |
Veikta administratīvo iestāžu izdoto rīkojumu (lēmumu) apstrāde iesniegšanai ES informācijas kopīgošanas sistēmā (skaits) |
- |
- |
200 |
300 |
300 |
Veikta patērētāju un komersantu informēšana Digitālā pakalpojumu akta, Piekļūstamības akta un ekodizaina jomās |
|||||
Informatīvi pasākumi uzņēmējiem un patērētājiem (semināri, konferences), kā arī pētījumi (skaits) |
- |
3 |
8 |
8 |
- |
Piezīmes.
1 Samazinātas rādītāja vērtības 2025. – 2027. gadam, josākot ar 2025.gadu plānots papildus veikt tirgus izpēti ne-pārtikas preču/pakalpojumu jomās, organizēt informatīvus atbalsta pasākumus.
2 Samazinātas rādītāja vērtības 2025. – 2027. gadam, jo samazināts finansējums preču testēšanai, vienlaikus plānots palielināt PTAC iesaisti ES finansētajos kopprojektos, kuru ietvaros preču testēšana tiktu finansēta arī no ES budžeta.
3 Palielinātas rādītāja vērtības 2025. – 2027. gadam, jo palielinās uzraugāmo tūrisma pakalpojumu sniedzēju skaits un veikto uzraudzības pārbaužu skaits.
Finansiālie rādītāji no 2023. līdz 2027. gadam
|
2023. gads |
2024. gada plāns |
2025. gada plāns |
2026. gada plāns |
2027. gada plāns |
---|---|---|---|---|---|
Kopējie izdevumi, euro |
4 369 056 |
5 342 049 |
5 711 099 |
6 175 908 |
6 175 908 |
Kopējo izdevumu izmaiņas, euro (+/–) pret iepriekšējo gadu |
× |
972 993 |
369 050 |
464 809 |
- |
Kopējie izdevumi, % (+/–) pret iepriekšējo gadu |
× |
22,3 |
6,9 |
8,1 |
- |
Atlīdzība, euro |
3 310 389 |
4 147 674 |
4 615 101 |
4 964 310 |
4 964 310 |
Vidējais amata vietu skaits gadā |
109 |
115 |
1171 |
117 |
117 |
Vidējā atlīdzība amata vietai (mēnesī), euro |
2 531 |
3 006 |
3 287 |
3 536 |
3 536 |
Piezīmes.
1 3 amata vietas pārceltas no programmas 28.00.00 “Ārējās ekonomiskās politikas ieviešana”, vienlaikus 1 amata vieta pārdalīta uz Finanšu ministriju.
Izmaiņas izdevumos, salīdzinot 2025. gada plānu ar 2024. gada plānu
Euro
Pasākums |
Samazinājums |
Palielinājums |
Izmaiņas |
Izdevumi - kopā |
103 597 |
472 647 |
369 050 |
t. sk.: |
|||
Citas izmaiņas |
103 597 |
472 647 |
369 050 |
Palielināti izdevumi prioritārajam pasākumam “Finansējamas Patērētāju tiesību aizsardzības centram un Centrālās statistikas pārvaldei regulu prasību izpildei”, ievērojot paredzētā finansējuma apmēru 2025. gadā |
- |
457 506 |
457 506 |
Palielināti izdevumi prioritārajam pasākumam “Valsts tiešās pārvaldes iestādēs nodarbināto atalgojuma palielināšana”, ievērojot paredzētā finansējuma apmēru 2025. gadā |
- |
15 141 |
15 141 |
Izdevumu samazinājums, lai nodrošinātu papildu finansējumu nozaru ministriju pieteiktajām drošības prioritātēm (MK 27.08.2024. sēdes prot.Nr.33 52.§ 4.punkts un MK 19.09.2024 sēdes prot. Nr.38 2.§ 11.punkts) |
75 726 |
- |
-75 726 |
Samazināti izdevumi, pārdalot finansējumu un 1 amata vietu uz Finanšu ministriju, lai nodrošinātu grāmatvedības funkcijas centralizāciju Valsts kasē(MK 20.08.2024 sēdes prot. Nr.32 61.§ 87.1.1.punkts) |
27 871 |
- |
-27 871 |