Programmas mērķis:
veidot stabilu finanšu sistēmu ilgtspējīgai Latvijas attīstībai un iedzīvotāju labklājībai.
Galvenās aktivitātes:
- nodrošināt valsts fiskālo stabilitāti un ilgtspēju, ņemot vērā valsts ieņēmumu un izdevumu kvalitāti, kā arī normatīvo regulējumu;
- nodrošināt profesionālu tautsaimniecības un valsts finanšu stāvokļa analīzi, makroekonomisko un fiskālo rādītāju prognožu sagatavošanu fiskālās politikas pamatojumam augstas nenoteiktības apstākļos, turpinoties enerģijas cenu pieaugumam un Krievijas uzsāktajam karam Ukrainā;
- izstrādājot ikgadējo valsts budžetu, noteikt un pamatot, kādi līdzekļi nepieciešami valdībai, citām valsts institūcijām un pašvaldībām to valsts pienākumu izpildei, kuru finansēšana noteikta ar likumdošanas aktiem, nodrošinot, lai tajā laikposmā, kuram šie līdzekļi paredzēti, izdevumus segtu atbilstoši ieņēmumi;
- nodrošināt valsts budžeta izdevumu 2024. gadam pārskatīšanu, kā arī apkopot un analizēt priekšlikumus budžeta procesu un sistēmu sakārtošanai, kas veicina līdzekļu ekonomisku izlietošanu, administratīvā sloga mazināšanu un palielina iestāžu darbības efektivitāti;
- noteikt virzienus vidēja termiņa nodokļu politikai, īstenojot nodokļu politiku tautsaimniecības izaugsmei un starptautiskās konkurētspējas veicināšanai;
- iesniegt MK informatīvo ziņojumu, kurā definēti spēkā esošo nodokļu atvieglojumu mērķi un noteikti sasnieguma rādītāji (MK 2021. gada 8. aprīļa sēdes protokola Nr. 32 37.§ 4. punkts);
- nodrošināt aktīvu dalību ES Padomes, EK darba grupās un normatīvo aktu nodokļu, finanšu politikas jomā atbilstību ES normatīvo aktu prasībām, kā arī nodrošināt dalību OECD tādējādi, apzinot un izvērtējot starptautisko jautājumu risinājumu jaunākās tendences, kā arī nodrošinot Latvijas normatīvo aktu atbilstību OECD standartiem;
- komercsabiedrību revīzijas institūta kvalitātes kontroles efektivitātes veicināšanai nodrošināt sabiedriskas nozīmes struktūru revidēšanai iecelto zvērinātu revidentu uzraudzības sistēmas SIRUS uzturēšanu un pilnveidošanu, atbilstoši valstiski noteiktajām prioritārajām jomām: risku mazināšana krāpšanas jautājumos (noziedzīgi iegūto līdzekļu legalizācijas risku, izvairīšanās no nodokļu nomaksas, kā arī korupcijas risku jomās) un komercsabiedrību darbības turpināšanas risku apzināšana (komercsabiedrību darbības nepārtrauktība);
- nodrošināt efektīvu un pareizās finanšu pārvaldības principiem atbilstošu Kohēzijas politikas 2021. – 2027. gada plānošanas perioda programmas un Atveseļošanas un noturības mehānisma vadības un kontroles sistēmas ieviešanu;
- veikt risku pārvaldību un risināt plānošanas un ieviešanas jautājumus, tai skaitā ar EK dienestiem un donorvalstu pārstāvjiem, ar mērķi nodrošināt pilnīgu ES un donorvalstu finansējuma izmantošanu investīcijām Latvijas tautsaimniecībā un Latvijas saistību izpildi 2023. gadā;
- nodrošinot pierādījumu bāzes veidošanu, veikt vismaz trīs 2014. – 2020. gada ES fondu plānošanas perioda darbības programmas ieguldījumu prioritātes lietderības, efektivitātes un ietekmes izvērtējumus;
- nodrošināt nepieciešamo Latvijas interešu koordinēšanu un procesu vadību nacionāli un ar Šveices pārstāvjiem saistībā ar jaunā Šveices atbalsta pieejamību Latvijai;
- nodrošināt sabiedrības interešu aizstāvību azartspēļu un izložu jomā, turpinot ieviest Azartspēļu un izložu politikas pamatnostādnēs 2021. – 2027. gadam iekļautos uzdevumus, veidojot nozares attīstības tendenču monitoringa sistēmu, kā arī izstrādājot normatīvo regulējumu reklāmas aizlieguma kontrolei un Latvijā nereģistrēto tīmekļa vietņu ierobežošanai;
- izstrādāt Finanšu sektora attīstības plānu 2024. – 2026. gadam, paredzot galvenos finanšu sektora vidēja termiņa aktuālos attīstības politikas virzienus;
- īstenot Finanšu sektora attīstības plānu 2021. – 2023. gadam, nodrošinot stabilu finanšu sektora un ilgtspējīgu un sabalansētu tautsaimniecības attīstību prioritārajos virzienos (t.i., finanšu pieejamība un investīciju iespējas, digitalizācija un inovatīvu pakalpojumu pieejamība, ilgtspējīgas finanses);
- optimizēt un veicināt noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas prasību īstenošanas uzraudzības institucionālās sistēmas efektivitāti, atbilstoši ES centralizētās uzraudzības institūcijas AMLA izveides procesam un ES normatīvo aktu priekšlikumiem;
- uzsākt normatīvā regulējuma pielāgošanu atbilstoši ES normatīvo aktu priekšlikumiem banku un ieguldījumu brokeru sabiedrību pārvaldības, noregulējuma un kapitāla prasību jomā;
- izstrādāt kriptoaktīvu jomas regulējumu atbilstoši ES normatīvo aktu priekšlikumiem;
- īstenot ES projektu “ES taksonomijas īstenošanas un ilgtspējīgu finanšu ceļa kartes izveide Igaunijā un Latvijā”;
- tirgus nepilnību risināšanai pielāgot finanšu instrumentus, nodrošināt atbilstošu finanšu instrumentu valsts atbalsta programmu portfeli, sekmēt kapitāla piesaisti uzņēmumiem, tai skaitā piesaistot privātos līdzekļus, ERAF, Atjaunošanas un noturības mehānisma un starptautisko finanšu institūciju līdzekļus, kā arī sekmēt AS “Attīstības finanšu institūcija Altum” programmu nepieciešamā apjoma palielināšanu valsts atbalsta programmām;
- uzsākt Nacionālajā fintech stratēģijā paredzēto uzdevumu īstenošanu laika posmā 2023. – 2024. gadam;
- veikt VNĪ vienotas pārvaldīšanas un apsaimniekošanas koncepcijas gala ietekmes izvērtējumu;
- izstrādāt sabiedriskā labuma organizāciju darbību regulējošos tiesību aktus, pamatojoties uz informatīvajā ziņojumā “Par sabiedriskā labuma sistēmas pilnveidošanu un attīstību” identificētajiem nepieciešamajiem pasākumiem;
- izvērtēt Ēnu ekonomikas ierobežošanas plāna 2021./2022. gadam pasākumu ieviešanas izpildi un efektivitāti atbilstoši noteiktajiem rīcības virzieniem un sagatavot informatīvo ziņojumu par plāna pasākumu īstenošanu, kā arī sagatavot Ēnu ekonomikas ierobežošanas plānu nākamajam periodam;
- īstenot nodokļu administrēšanas procesa pilnveidošanu - pārskatot un aktualizējot likumā “Par nodokļiem un nodevām” ietverto tiesisko regulējumu, pārskatot tiesisko regulējumu attiecībā uz publiski pieejamās nodokļu informācijas apjoma paplašināšanu, izvērtējot iespēju samazināt normatīvajos aktos noteikto slieksni norēķiniem skaidras naudas veidā, atbilstoši starptautiskajām tiesību normām izstrādājot tiesisko regulējumu attiecībā uz ziņošanu par kriptovalūtas darījumiem, atbilstoši plānotajām izmaiņām starptautiskajās tiesību normās, pilnveidojot automātisko informācijas apmaiņas par finanšu kontiem tiesisko regulējumu, saistībā ar plānotajām izmaiņām finanšu stabilitātes nodevas administrēšanā un muitas maksājumu ieskaitīšanu vienotajā nodokļu kontā atlikšanu, veicot grozījumus valsts nodevu uzskaites noteikumos, kā arī normatīvajā aktā, kurā noteikta kārtība, kādā maksā nodokļus, nodevas, citus valsts noteiktos maksājumus un ar tiem saistītos maksājumus, un novirza tos saistību segšanai;
- izstrādāt Nacionālo stratēģiju ES finanšu interešu aizsardzībai 2024. – 2026. gada periodam, definējot kopējos sadarbības pamatvirzienus, mērķus un uzdevumus starp kompetentajām iestādēm krāpšanas novēršanai un apkarošanai, kā arī sadarbības modeļa ES finanšu interešu aizsardzībai stiprināšanai.
Programmas izpildītājs: FM centrālais aparāts.
Finansiālie rādītāji no 2021. līdz 2025. gadam
|
2021. gads (izpilde) |
2022. gada plāns |
2023. gada plāns |
2024. gada plāns |
2025. gada plāns |
---|---|---|---|---|---|
Kopējie resursi, euro |
12 608 656 |
16 148 590 |
18 870 858 |
18 354 887 |
17 474 067 |
Kopējie izdevumi, euro |
12 608 656 |
16 148 590 |
17 845 858 |
17 479 887 |
17 474 067 |
Kopējo izdevumu izmaiņas, euro (+/–) pret iepriekšējo gadu |
× |
3 539 934 |
1 697 268 |
-365 971 |
-5 820 |
Kopējie izdevumi, % (+/–) pret iepriekšējo gadu |
× |
28,1 |
10,5 |
-2,1 |
- |
Atlīdzība, euro |
10 450 708 |
12 614 017 |
14 250 599 |
14 453 246 |
14 454 926 |
Finansiālā bilance, euro |
- |
- |
1 025 000 |
875 000 |
- |
Akcijas un cita līdzdalība komersantu pašu kapitālā, euro |
- |
- |
-1 025 000 |
-875 000 |
- |
Vidējais amata vietu skaits gadā |
294 |
316 |
320¹ |
320 |
320 |
Vidējā atlīdzība amata vietai (mēnesī), euro |
2 960 |
3 323 |
3 708 |
3 761 |
3 761 |
Kopējā atlīdzība gadā par ārštata darbinieku un uz līgumattiecību pamata nodarbināto, kas nav amatu sarakstā, pakalpojumiem, euro |
8 035 |
12 409 |
12 409 |
12 409 |
12 409 |
Piezīmes.
1 2 amata vietas pārceltas no budžeta programmas 33.00.00 “Valsts ieņēmumu un muitas politikas nodrošināšana” un 2 amata vietas pārceltas no budžeta programmas 32.00.00 “Iepirkumu uzraudzības birojs”.
Izmaiņas izdevumos, salīdzinot 2023. gada plānu ar 2022. gada plānu
Euro
Pasākums |
Samazinājums |
Palielinājums |
Izmaiņas |
---|---|---|---|
Izdevumi - kopā |
835 366 |
2 532 634 |
1 697 268 |
t. sk.: |
|||
Prioritāri pasākumi |
- |
439 296 |
439 296 |
Pabalstu un kompensāciju nodrošinājuma palielināšana par dienestu ārvalstīs kvalitatīvai Latvijas nacionālo drošības un ekonomisko interešu aizstāvībai |
- |
297 128 |
297 128 |
Valsts pārvaldes kapacitātes stiprināšana, nodrošinot stratēģiski svarīgo amata grupu atlīdzību |
- |
133 001 |
133 001 |
Sociālo garantiju diplomātiskā un konsulārā dienesta amatpersonu (darbinieku), valsts tiešās pārvaldes amatpersonu (darbinieku), karavīru, prokuroru un sakaru virsnieku, kuri uzturas ārvalstīs, laulātajiem palielināšana |
- |
9 167 |
9 167 |
Vienreizēji pasākumi |
- |
142 291 |
142 291 |
Finansējums daļējai izdevumu pieauguma energoresursiem kompensēšanai (MK 13.01.2023. sēdes prot. Nr. 2 1. § 6. punkts) |
- |
142 291 |
142 291 |
Citas izmaiņas |
835 366 |
1 951 047 |
1 115 681 |
Palielināti izdevumi telpu iekārtošanai un nomas maksas pieauguma segšanai, pārejot uz telpām Smilšu ielā 1, Rīgā (Lit. 005), ievērojot paredzētā finansējuma apmēru 2023.gadam (MK 24.08.2021. sēdes prot. Nr. 57 52.§ 18.1. punkts) |
- |
221 882 |
221 882 |
Finansējuma palielinājums parlamentārā sekretāra atalgojuma nodrošināšanai |
- |
35 817 |
35 817 |
Palielināti izdevumi, lai nodrošinātu Valsts pārvaldes iekšējā audita struktūrvienību darbības ārējo novērtējumu, ievērojot paredzētā finansējuma apmēru 2023.gadam (MK 24.08.2021. sēdes prot. Nr. 57 52.§ 18.10. punkts) |
- |
30 000 |
30 000 |
Finansējuma palielinājums pasākumu plānā noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas, terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanai laikposmam no 2020. līdz 2022. gadam pasākumu īstenošanai, ievērojot paredzētā finansējuma apmēru 2023.gadam (MK 22.02.2022. sēdes prot. Nr.9 23.§ 6.1.2. punkts) |
- |
1 800 |
1 800 |
Palielināti izdevumi atbilstoši darba devēja VSAOI samazinājumam 2022.gadā (MK 22.09.2020. sēdes prot. Nr.55) |
- |
225 |
225 |
Samazināti izdevumi pārcelšanās izdevumiem Smilšu ielā 1, Rīgā (Lit. 005) (MK 11.10.2022. sēdes prot.Nr.52 5.§ 21. punkts) |
221 882 |
|
-221 882 |
Samazināti izdevumi valsts pārvaldes iekšējā audita struktūrvienību kapacitātes stiprināšanai un konkurētspējīga iekšējo auditoru sertifikācijas procesa ieviešanai, ievērojot paredzētā finansējuma apmēru 2023.gadam (MK 24.08.2021. sēdes prot. Nr. 57 52.§ 18.12. punkts) |
210 000 |
- |
-210 000 |
Samazināti izdevumi Finanšu ministrijas stratēģisko uzdevumu īstenošanai (Valsts ieņēmumu dienesta informācijas sistēmu audita veikšanai), ievērojot paredzētā finansējuma apmēru 2023.gadam (MK 18.08.2020. sēdes prot. Nr.49 46.§ 12.3. punkts)) |
150 000 |
- |
-150 000 |
Samazināti izdevumi iekšējā audita ieviešanai pašvaldībās, ievērojot paredzētā finansējuma apmēru 2023.gadam (MK 24.08.2021. sēdes prot. Nr. 57 52.§ 18.11. punkts) |
140 000 |
- |
-140 000 |
Samazināti izdevumi prioritārajam pasākumam “Nozaru valsts pētījuma programmas” (MK 11.10.2022. sēdes prot.Nr.52 5.§ 21. punkts) |
55 000 |
- |
-55 000 |
Samazināti izdevumi, ievērojot iepriekšējos gados uzsāktajam prioritārajam pasākumam “Pasākumu plāna noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršanai laika periodam līdz 2019.gada 31.decembrim īstenošana” paredzēto finansējumu 2023. gadam |
50 000 |
- |
-50 000 |
Samazināti izdevumi, ievērojot iepriekšējos gados uzsāktajam prioritārajam pasākumam “Nozaru valsts pētījuma programmas” paredzēto finansējumu 2023. gadam |
5 000 |
- |
-5 000 |
Samazināti izdevumi FM kapacitātes stiprināšanai stratēģisko uzdevumu izpildei un konkurētspējīga atalgojuma nodrošināšanai, efektīvas komercdarbības atbalsta kontroles funkciju nodrošināšanai valsts un pašvaldību budžetiem finansētiem pasākumiem, izmaiņu azartspēļu un izložu jomā ieviešanai, ievērojot paredzētā finansējuma apmēru 2023.gadam (MK 24.08.2021. sēdes prot. Nr. 57 52.§ 18.4. punkts) |
3 484 |
- |
-3 484 |
t.sk. iekšējā līdzekļu pārdale starp budžeta programmām (apakšprogrammām) |
- |
1 661 323 |
1 384 441 |
Finansējuma palielinājums motivējoša un konkurētspējīga atalgojuma nodrošināšanai, finansējumu pārdalot no budžeta apakšprogrammas 31.02.00 “Valsts parāda vadība” (MK 11.10.2022. sēdes prot. Nr.52 5.§ 24.4. punkts) |
- |
1 200 000 |
1 200 000 |
Finansējuma palielinājums koplietošanas telpu iekārtošanas, tehniskā un informācijas un komunikācijas tehnoloģiju infrastruktūras izdevumu segšanai, finansējumu pārdalot no budžeta apakšprogrammas 31.02.00 “Valsts parāda vadība” (MK 11.10.2022. sēdes prot. Nr.52 5.§ 24.8. punkts) |
- |
254 560 |
254 560 |
Finansējuma palielinājums sabiedriskās nozīmes struktūru iecelto revidentu uzraudzības procesu attīstīšanai un efektivizēšanai, finansējumu pārdalot no budžeta apakšprogrammas 31.02.00 “Valsts parāda vadība” (MK 11.10.2022. sēdes prot. Nr.52 5.§ 24.1. punkts) |
- |
92 736 |
92 736 |
Finansējuma palielinājums FM darbības (t.sk. procesu un risku vadības) izvērtēšanai un pilnveidošanai, integrējot procesu īstenošanā risku vadību (risku indikatoru pieeju), finansējumu pārdalot no budžeta apakšprogrammas 31.02.00 “Valsts parāda vadība” (MK 11.10.2022. sēdes prot. Nr.52 5.§ 24.11. punkts) |
- |
49 000 |
49 000 |
Finansējuma palielinājums pasaules Bankas Ziemeļu un Baltijas valstu grupas sanāksmes, informatīvo semināru, ekspertu diskusiju, konferenču un sanāksmju organizēšanai, finansējumu pārdalot no budžeta apakšprogrammas 31.02.00 “Valsts parāda vadība” (MK 11.10.2022. sēdes prot. Nr.52 5.§ 24.2. punkts) |
- |
25 500 |
25 500 |
Finansējuma palielinājums starptautiskās sadarbības nodrošināšanai, t.sk. ar Eiropas Rekonstrukcijas un attīstības banku un ASV Finanšu ministrijas Tehniskās palīdzības dienestu, finansējumu pārdalot no budžeta apakšprogrammas 31.02.00 “Valsts parāda vadība” (MK 11.10.2022. sēdes prot. Nr.52 5.§ 24.12. punkts) |
- |
24 527 |
24 527 |
Finansējuma palielinājums finanšu ministrijas auditācijas notikumu apstrādes risinājuma MS Azure Sentinel uzraudzības un konstatēto incidentu risināšanas nodošanai ārpakalpojumam, finansējumu pārdalot no budžeta apakšprogrammas 31.02.00 “Valsts parāda vadība” (MK 11.10.2022. sēdes prot. Nr.52 5.§ 24.3. punkts) |
- |
15 000 |
15 000 |
Finansēšana 2023. gada plānā
Euro
Pasākums |
2023. gada plāns |
Finansēšana – kopā |
-1 025 000 |
t. sk.: |
|
Akcijas un cita līdzdalība komersantu pašu kapitālā |
-1 025 000 |
Finansējuma palielinājums ieguldījuma veikšanai Latvijas Proves biroja pamatkapitālā, lai segtu būvdarbu izmaksas ēkas Vecpilsētas ielā 7, Rīgā, pielāgošanai (MK 11.10.2022. sēdes prot. Nr.52 5.§ 24.10. punkts) |
-1 025 000 |