Programmas mērķis:

veidot stabilu finanšu sistēmu ilgtspējīgai Latvijas attīstībai un iedzīvotāju labklājībai.

Galvenās aktivitātes:

  1. nodrošināt valsts fiskālo stabilitāti un ilgtspēju, ņemot vērā valsts ieņēmumu un izdevumu kvalitāti, kā arī normatīvo regulējumu;
  2. nodrošināt profesionālu tautsaimniecības un valsts finanšu stāvokļa analīzi, makroekonomisko un fiskālo rādītāju prognožu sagatavošanu fiskālās politikas pamatojumam augstas nenoteiktības apstākļos, turpinoties Krievijas uzsāktajam karam Ukrainā;
  3. izstrādājot ikgadējo valsts budžetu, noteikt un pamatot, kādi līdzekļi nepieciešami valdībai, citām valsts institūcijām un pašvaldībām to valsts pienākumu izpildei, kuru finansēšana noteikta ar likumdošanas aktiem, nodrošinot, lai tajā laikposmā, kuram šie līdzekļi paredzēti, izdevumus segtu atbilstoši ieņēmumi;
  4. nodrošināt valsts budžeta izdevumu 2026. gadam pārskatīšanu, kā arī apkopot un analizēt priekšlikumus budžeta procesu un sistēmu sakārtošanai, kas veicina līdzekļu ekonomisku izlietošanu, administratīvā sloga mazināšanu un palielina iestāžu darbības efektivitāti;
  5. īstenot nodokļu politiku reģionālās konkurētspējas veicināšanai, tautsaimniecības izaugsmei un investīciju piesaistei, atbilstoši valdības vidēja termiņa nodokļu politikas virzieniem;
  6. nodrošināt aktīvu dalību ES Padomes, EK darba grupās un normatīvo aktu nodokļu, grāmatvedības un revīzijas politikas, finanšu politikas jomā atbilstību ES normatīvo aktu prasībām, kā arī nodrošināt dalību OECD tādējādi, apzinot un izvērtējot starptautisko jautājumu risinājumu jaunākās tendences, kā arī nodrošinot Latvijas normatīvo aktu atbilstību OECD standartiem;
  7. veikt revīzijas pakalpojumu kvalitātes kontroles prasību ievērošanas pārbaudes zvērinātu revidentu praksēm, kas ir sniegušas revīzijas pakalpojumus sabiedriskas nozīmes struktūrām, un par konstatētajiem normatīvo aktu pārkāpumiem veikt administratīvi procesuālās darbības;
  8. turpināt normatīvā regulējuma pielāgošanu atbilstoši ES normatīvo aktu prasībām grāmatvedības, komercsabiedrību revīzijas un ilgtspējas ziņošanas politikas jomās;
  9. izstrādāt ilgtspējas ziņojuma apliecināšanas pakalpojumu kvalitātes kontroles un riska identificēšanas metodoloģiju;
  10. nodrošināt efektīvu un pareizās finanšu pārvaldības principiem atbilstošu Kohēzijas politikas 2021. – 2027. gada plānošanas perioda programmas un Atveseļošanas un noturības mehānisma vadības un kontroles sistēmas ieviešanu;
  11. nodrošināt Latvijas interešu koordinēšanu un procesu vadību nacionāli un ar Šveices pārstāvjiem saistībā ar Šveices atbalsta pieejamību Latvijai;
  12. nodrošināt sabiedrības interešu aizstāvību azartspēļu un izložu jomā, turpinot ieviest Azartspēļu un izložu politikas pamatnostādnēs 2021. – 2027. gadam iekļautos uzdevumus;
  13. optimizēt un veicināt noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas prasību īstenošanas uzraudzības institucionālās sistēmas efektivitāti, atbilstoši ES centralizētās uzraudzības institūcijas AMLA un ES normatīvo aktu priekšlikumiem;
  14. turpināt normatīvā regulējuma pielāgošanu atbilstoši ES normatīvo aktu priekšlikumiem banku un ieguldījumu brokeru sabiedrību pārvaldības, noregulējuma un kapitāla prasību jomā;
  15. tirgus nepilnību risināšanai pielāgot finanšu instrumentus, nodrošināt atbilstošu finanšu instrumentu valsts atbalsta programmu portfeli, sekmēt kapitāla piesaisti uzņēmumiem, tai skaitā piesaistot privātos līdzekļus, ERAF, Atjaunošanas un noturības mehānisma un starptautisko finanšu institūciju līdzekļus, kā arī sekmēt AS “Attīstības finanšu institūcija Altum” programmu nepieciešamā apjoma palielināšanu valsts atbalsta programmām;
  16. turpināt nacionālajā fintech stratēģijā paredzēto uzdevumu īstenošanu 2025. gadam;
  17. sekmējot ciešu sadarbību ar iesaistītām institūcijām, koordinēt un uzraudzīt Ēnu ekonomikas ierobežošanas plāna 2024. – 2027. gadam pasākumu īstenošanu uzņēmējdarbības vides sakārtošanai un labprātīgas nodokļu saistību izpildes veicināšanai atbilstoši prioritārajiem rīcības virzieniem plānā noteikta mērķa sasniegšanai un saskaņā ar noteiktajiem darbības un rezultatīvajiem rādītājiem;
  18. īstenot nodokļu administrēšanas procesa pilnveidošanu, pārskatot un aktualizējot likumā “Par nodokļiem un nodevām” ietverto tiesisko regulējumu, saistībā ar izmaiņām ES tiesību aktos un plānotajām izmaiņām starptautiskajās tiesību normās, pilnveidot tiesisko regulējumu automātiskās informācijas apmaiņas jomā;
  19. īstenot komercdarbības atbalsta kontroles politiku, nodrošinot efektīvu komercdarbības atbalsta kontroles mehānismu ieviešanu atbalsta pasākumos un sekmējot saskanīgu komercdarbības atbalsta regulējuma prasību ievērošanu un godīgu konkurenci.

Programmas izpildītājs: FM centrālais aparāts.

Finansiālie rādītāji no 2023. līdz 2027. gadam

 

2023. gads (izpilde)

2024. gada plāns

2025. gada plāns

2026. gada plāns

2027. gada plāns

Kopējie resursi, euro

18 867 720

19 061 622

18 800 147

19 707 802

19 784 156

Kopējie izdevumi, euro

17 842 720

18 186 622

18 800 147

19 707 802

19 784 156

Kopējo izdevumu izmaiņas, euro (+/–) pret iepriekšējo gadu

×

343 902

613 525

907 655

76 354

Kopējie izdevumi, % (+/–) pret iepriekšējo gadu

×

1,9

3,4

4,8

0,4

Atlīdzība, euro

14 274 412

14 477 990

15 282 121

15 360 804

15 360 804

Finansiālā bilance, euro

1 025 000

875 000

-

-

-

Akcijas un cita līdzdalība komersantu pašu kapitālā, euro

-1 025 000

-875 000

-

-

-

Vidējais amata vietu skaits gadā

302

320

320

320

320

Vidējā atlīdzība amata vietai (mēnesī), euro

3 936

3 767

3 977

3 997

3 997

Kopējā atlīdzība gadā par ārštata darbinieku un uz līgumattiecību pamata nodarbināto, kas nav amatu sarakstā, pakalpojumiem, euro

9 920

12 409

12 359

12 359

12 359

Izmaiņas izdevumos, salīdzinot 2025. gada plānu ar 2024. gada plānu

Euro

Pasākums

Samazinājums

Palielinājums

Izmaiņas

Izdevumi - kopā

373 197

986 722

613 525

t. sk.:

Citas izmaiņas

373 197

986 722

613 525

Palielināti izdevumi kapacitātes stiprināšanai un IT drošības pasākumu nodrošināšanai (MK 20.08.2024 sēdes prot.Nr.32 61.§ 29.8.4. punkts)

835 380

835 380

Palielināti izdevumi prioritārajam pasākumam “Vienotā pakalpojumu centra izveide”

-

120 000

120 000

Palielināti izdevumi, lai nodrošinātu kiberdrošības pasākumus un IT drošības pārvaldību (MK 20.08.2024 sēdes prot.Nr.32 61.§ 32.2. punkts)

-

27 096

27 096

Parlamentārā sekretāra atlīdzības pieaugums (atbilstoši Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumam un MK 19.09.2024. sēdes prot. Nr.38 2.§ 40.punkts)

-

2 566

2 566

Palielināti izdevumi, ievērojot iepriekšējos gados uzsāktajam prioritārajam pasākumam “Pabalstu un kompensāciju nodrošinājuma palielināšana par dienestu ārvalstīs kvalitatīvai Latvijas nacionālo drošības un ekonomisko interešu aizstāvībai” paredzēto finansējuma apmēru 2025. gadam

-

1 680

1 680

Izdevumu samazinājums, lai nodrošinātu finansējumu nozaru ministriju pieteiktajām drošības prioritātēm (MK 27.08.2024. sēdes prot. Nr. 33 52.§ 4. punkts un MK 19.09.2024. sēdes prot. Nr. 38 2.§ 11. punkts)

136 370

-

-136 370

Samazināti izdevumi normatīvo aktu sistēmas pilnveidei (MK 15.08.2023 sēdes prot.Nr.40 43.§ 24.2. punkts)

120 000

-

-120 000

Samazināti izdevumi, veicot pārdali uz budžeta apakšprogrammu 38.01.00 “Eiropas Savienības pirmsstrukturālo, strukturālo un citu finanšu instrumentu koordinācija”

55 000

-

-55 000

Samazināti izdevumi no Ārlietu ministrijas saņemtā transferta attīstības sadarbības projektam “Atbalsts Ukrainas Ekonomiskās drošības biroja spēju stiprināšanai Eiropas Savienības finanšu interešu aizsardzības jomā”

54 327

-

-54 327

Samazināti izdevumi Pasaules Bankas Ziemeļu un Baltijas valstu grupas sanāksmes, informatīvo semināru, ekspertu diskusiju, konferenču un sanāksmju organizēšanai, ievērojot pasākumam paredzēto finansējuma apmēru 2025. gadam (MK 11.10.2022. sēdes prot. Nr.52 5.§ 24.2. punkts)

7 500

-

-7 500