Mazumtirdzniecības apgrozījums jau otro mēnesi pēc kārtas ir uzrādījis spēcīgu pieaugumu, februārī salīdzinājumā ar pagājušā gada februāri palielinoties par 9,3%. Finanšu ministrs Jānis Reirs norāda, ka nelabvēlīgā situācija ārējā vidē šogad nav negatīvi ietekmējusi Latvijas pircēju noskaņojumu.
Arī janvāra mazumtirdzniecības apgrozījuma pieaugums pēc februāra datu saņemšanas ir nedaudz koriģēts uz augšu. Tas rāda, ka janvārī mazumtirdzniecības gada pieaugums bijis tāpat ļoti augstajā 7,2% līmenī.
“Tik ievērojamu mazumtirdzniecības kāpumu ir nodrošinājusi vairāku faktoru grupa. Starp tiem ir gan spēcīgais iedzīvotāju ienākumu pieaugums un bezdarba samazināšanās. Tāpat tas skaidrojams ar zemo inflācijas līmeni un pagājušā gada zemo bāzi, kad gada pirmajos mēnešos iedzīvotāji bija piesardzīgāki savos tēriņos pēc eiro ieviešanas,” norāda finanšu ministrs Jānis Reirs.
Visstraujāk februārī palielinājusies nepārtikas preču tirdzniecība – par 11,3%. Lielākā loma pieaugumā bijusi degvielas tirdzniecības kāpumam par 24,7% salīdzinājumā ar pagājušā gada februāri. Tik strauji degvielas tirdzniecība pēckrīzes laikā vēl nebija augusi. Būtiskākais faktors, kas veicinājis ievērojamo pieaugumu, saistīts ar naftas cenu straujo kritumu un degvielas cenu pazemināšanos.
Neskaitot degvielas mazumtirdzniecību, tirdzniecība ar nepārtikas precēm februārī augusi par 6,7%. Tikmēr pārtikas preču mazumtirdzniecība palielinājusies par 6,2%. Gan nepārtikas, gan pārtikas preču pārdošanas apjomus veicina būtiski pieaugusī iedzīvotāju pirktspēja, kad līdzās spēcīgam darba samaksas pieaugumam reālos ienākumus palielina ar gada pirmajos mēnešos vērojamā deflācija. Februārī patēriņa cenas kopumā bijušas par 0,1% zemākas nekā pirms gada. Pārtikas cenas gada laikā pazeminājušās par 2,3%, bet degvielas cenas – par 17,3%.
“Iedzīvotāju finansiālo situāciju uzlabo arī pēdējā laika tendences kreditēšanas tirgū. Ja kredīti mājsaimniecībām nekustamā īpašuma iegādei joprojām turpina samazināties, jauno patēriņa kredītu apjoms pagājušā gada beigās būtiski pieaudzis,” tā finanšu ministrs Jānis Reirs.
Tāpat kā iepriekšējā mēnesī, starp straujāk augošajām nepārtikas preču grupām februārī bijušas audio un videoiekārtas, tekstilpreces, mājsaimniecības elektropreces, sporta preces, un jau tradicionāli spēcīgs pieaugums bijis arī tirdzniecībā pa pastu un interneta veikalos.
Jaunākie dati par Latvijas uzņēmēju un patērētāju noskaņojumu rāda, ka arī turpmākajos mēnešos varētu saglabāties labi priekšnosacījumi mazumtirdzniecības apgrozījuma tālākam pieaugumam. Kopējais ekonomiskās pārliecības indekss (ESI) Latvijā martā atkal ir palielinājies, tajā skaitā uzlabojies arī patērētāju un mazumtirgotāju noskaņojums, pozitīvi ietekmējot mazumtirdzniecības apgrozījuma rādītājus.
Pieteikties jaunumu saņemšanai e-pastā
Vairāk par šo tēmu
FM: Jūlijā strauji palielinājās tirdzniecība nepārtikas preču veikalos
31/08/2020
FM: Jūnijā pieauga gan pārtikas, gan nepārtikas preču mazumtirdzniecība
29/07/2020
FM: Mazumtirdzniecības rezultātus maijā pozitīvi ietekmēja pārtikas un degvielas tirdzniecība
29/06/2020