Saskaņā ar jaunākajiem Centrālās statistikas pārvaldes datiem par mazumtirdzniecības apgrozījumu Latvijā, šā gada februārī salīdzinājumā ar pērnā gada februāri pārdošanas apjomi mazumtirdzniecībā salīdzināmās cenās palielinājās par 5%. Tas ir trīs reizes augstāks pieauguma temps nekā janvārī un straujākais tirdzniecības kāpums kopš 2019. gada aprīļa. Salīdzinot ar iepriekšējo mēnesi – janvāri, mazumtirdzniecības apgrozījums palielinājās par 3,5%.

Apgrozījuma pieaugumu mazumtirdzniecībā februārī gada griezumā pamatā noteica straujais pārdošanas apjomu kāpums ar nepārtikas precēm, izņemot autodegvielu. Tomēr jāatzīmē, ka arī pārtikas veikalos tirdzniecības kāpums februārī bija vairāk nekā uz pusi augstāks nekā vidēji 2019. gadā.

 

 

 

Noderīga ziņa? Padalies! attēls attēls attēls

 

Tā, nepārtikas preču mazumtirdzniecība, atskaitot degvielu, šā gada februārī salīdzinājumā ar attiecīgo mēnesi pirms gada palielinājās par 8,2%. Savukārt autodegvielas tirdzniecības apjomi bija tikai par 0,9% augstāki nekā pirms gada, ko noteica augstākas degvielas cenas nekā pērn. Nepārtikas preču mazumtirdzniecību februārī veicināja straujš pārdošanas apjomu kāpums ar informācijas un komunikāciju tehnoloģiju iekārtām (+23% gada griezumā), mājsaimniecības elektroprecēm (+25,9%), kultūras un atpūtai paredzētām precēm (+28,7%). Janvārī šajās mazumtirdzniecības kategorijās reģistrētie apgrozījuma pieauguma tempi bija zemāki, bet tik un tā tie bija salīdzinoši strauji.

Tāpat, labu pieauguma tempu uzrādīja apģērbu un apavu mazumtirdzniecība. Janvārī tajā tika reģistrēts kritums, savukārt februārī apģērbu un apavu pārdošanas apjomi bija par 7,6% augstāki nekā pirms gada. Tikmēr farmaceitisko un medicīnisko piederumu mazumtirdzniecības pieauguma temps paātrinājās līdz 12% no 5,1% kāpuma janvārī. Turklāt divos ciparos mērāma izaugsme atkal atgriezusies nespecializēto veikalu mazumtirdzniecībā, kur pārsvarā netirgo pārtikas produktus. Līdz iepriekšējā gada augustam strauju tirdzniecības pieaugumu šajā kategorijā veicināja mājokļu labiekārtošanas preču veikala IKEA atvēršana Latvijā, taču, izzūdot bāzes efektam, kopš pērnā gada septembra pieauguma tempi bija kļuvuši ievērojami vājāki. Tomēr šā gada februārī mazumtirdzniecība nespecializētajos veikalos, kur pārsvarā netirgo pārtikas produktus, atkal ir uzrādījusi spēcīgu pieaugumu – par 18%, ko noteica nozīmīgs pārdošanas apjomu kāpums atsevišķos lielos šo kategoriju pārstāvošos uzņēmumos, tai skaitā iepriekšminētajā IKEA.

2020. gada janvārī-februārī kopā mazumtirdzniecības apjomi bija par 3,3% augstāki nekā 2019. gada attiecīgajā laika periodā. Kamēr autodegvielas pārdošanas apjomi divos mēnešos bija par 3,3% zemāki nekā pirms gada, tirdzniecība ar pārējām nepārtikas precēm ir pieaugusi par 5,3% un mazumtirdzniecība pārtikas veikalos bija par 3,8% augstāka salīdzinājumā ar pērnā gada pirmajiem diviem mēnešiem.

Turpmākās mazumtirdzniecības perspektīvas vērtējamas piesardzīgi, ņemot vērā Covid-19 slimības izplatību Latvijā, ar to saistītās sekas un noteiktos ierobežojumus. Šā gada 12. martā valstī tika izsludināta ārkārtējā situācija līdz šā gada 14. aprīlim saistībā ar Covid-19 izplatību, kā rezultātā Latvijas iedzīvotājiem ir jāievēro ierobežojumi attiecībā uz atrašanos sabiedriskajās vietās. Tāpat virkne sabiedrisko vietu tika slēgtas vai uz laiku pārtrauca savu darbību brīvprātīgi pieprasījuma krituma dēļ, piemēram, teātri, kino, sporta zāles, restorāni u.c. Turklāt, lai vēl vairāk ierobežotu Covid-19 pandēmiju, šonedēļ pieņemtie noteikumi paredz tirdzniecības centru slēgšanu nedēļas nogalēs.

Šo visu apstākļu kopums negatīvi ietekmēs mazumtirdzniecības apjomu turpmāko attīstību, turklāt šajā situācijā ir ievērojami paaugstinājusies nenoteiktības sajūta iedzīvotāju vidū. Sabiedrība kļuvusi piesardzīgāka attiecībā uz savu nākotnes finansiālo situāciju, kā rezultātā tiks atlikti mazāk būtiski tēriņi un tiks veidoti uzkrājumi. Tas negatīvi ietekmēs privāto patēriņu Latvijā. Tajā pašā laikā ir sagaidāms, ka martā straujāk pieaugs pārtikas produktu mazumtirdzniecība, iedzīvotājiem veidojot pārtikas krājumus, kā arī spēcīgāku kāpumu varētu redzēt mazumtirdzniecībā interneta veikalos, fiziskās distancēšanās apstākļos būtiski augot pieprasījumam pēc produktu bezkontakta piegādes.

 


attēls  Pieteikties jaunumu saņemšanai e-pastā

 

Vairāk par šo tēmu


FM: Jūlijā strauji palielinājās tirdzniecība nepārtikas preču veikalos

31/08/2020

FM: Jūnijā pieauga gan pārtikas, gan nepārtikas preču mazumtirdzniecība

29/07/2020

FM: Mazumtirdzniecības rezultātus maijā pozitīvi ietekmēja pārtikas un degvielas tirdzniecība

29/06/2020