Mazumtirdzniecības apgrozījums šā gada novembrī, salīdzinot ar iepriekšējo mēnesi, pieauga par 2,3%. Tas atsver iepriekšējā mēneša pieticīgo sniegumu, kad bija vērojams neliels samazinājums. Lai arī svārstīgie statistikas dati liek uztvert mēneša pieauguma tempus piesardzīgi, taču arī gada griezumā reģistrēts samērā spēcīgs pieaugums 4,0% apmērā. Tas kopumā arī atbilst iepriekšējo 2018. gada mēnešu pieaugumam, kad nozare pārdošanas apjomus kāpināja vidēji par 4,2%. Mazumtirdzniecības uzņēmumu kopējais apgrozījums, salīdzinot ar pērnā gada novembri, ir audzis gan pārtikas preču tirdzniecībā – par 4,4%, gan arī nepārtikas preču (izņemot degvielu) tirdzniecībā – par 5,6%. Savukārt degvielas mazumtirdzniecības apgrozījums samazinājies par 1,1%, ko visticamāk ietekmēja augstākas degvielas cenas nekā pirms gada.
Mazumtirdzniecības nozares attīstību pārsvarā ietekmē uzlabojumi darba tirgū un līdz ar to arī augošie mājsaimniecību ienākumi – mazinās bezdarbs, kāpj algas, pie tam arī inflācija ir mērena, ļaujot algu pieaugumam uzlabot pirktspēju, nevis tikai nosegt preču un pakalpojumu sadārdzinājumu. Tā, piemēram, šā gada trešajā ceturksnī, salīdzinot ar pērnā gada attiecīgo periodu, nodarbināto skaits palielinājies par 17,2 tūkstošiem, savukārt vidējā darba samaksa un pensijas apmērs bija attiecīgi par 7,9% un 8,1% augstāki nekā pirms gada. Tajā pašā laikā patēriņa cenas trešajā ceturksnī pieauga vien par 2,9%.
Straujākais mazumtirdzniecības apgrozījuma kāpums novembrī ir fiksēts mazumtirdzniecībā nespecializētajos veikalos, kur pārsvarā netirgo pārtikas produktus, kopumā par 31,1% gada griezumā. Līdzvērtīgs kāpums fiksēts arī iepriekšējos šā gada rudens mēnešos. Augusta beigās Rīgā durvis vēra mājokļu labiekārtošanas preču veikals IKEA, kas lielā mērā arī noteica visai iespaidīgu šīs preču apakšgrupas tirdzniecības kāpumu nākamajos mēnešos. Jāatzīmē, ka šī tirdzniecības tīkla veikals Rīgā ir lielākais Baltijā, līdz ar to savu artavu mājokļu labiekārtošanas preču tirdzniecībā kāpumā nodrošināja arī ārvalstu viesi no tuvākajām valstīm.
Eiropas Komisijas apkopotie patērētāju un mazumtirgotāju noskaņojuma indikatori Latvijā vēl arvien ir noturīgi augsti, tomēr interesanti šķiet dati par lielo pirkumu plāniem nākotnē. Šā gada pirmajā pusē patērētāju vēlme pēc lieliem pirkumiem nākotnē bija būtiski uzlabojusies un tagad pakāpeniski samazinās, kamēr šobrīd faktiski pieaug metālizstrādājumu, būvmateriālu un santehnikas preču, informācijas un komunikāciju tehnoloģiju iekārtu, kā arī automobiļu un motociklu tirdzniecība, kas visdrīzāk iezīmē savstarpēju likumsakarību. Tieši metālizstrādājumiem un santehnikas precēm, kā arī IKT iekārtām novembrī bija fiksēts otrais un trešais straujākais kāpums starp visām precēm, attiecīgi 14,7% un 10,2%, salīdzinot ar pērnā gada attiecīgo mēnesi. Dati par automobiļu un motociklu tirdzniecību novembrī vēl nav pieejami, taču oktobrī reģistrētais kāpums bija būtiski augstāks par mazumtirdzniecības vidējo pieaugumu, proti 8,1%.
Pieteikties jaunumu saņemšanai e-pastā
Vairāk par šo tēmu
FM: Jūlijā strauji palielinājās tirdzniecība nepārtikas preču veikalos
31/08/2020
FM: Jūnijā pieauga gan pārtikas, gan nepārtikas preču mazumtirdzniecība
29/07/2020
FM: Mazumtirdzniecības rezultātus maijā pozitīvi ietekmēja pārtikas un degvielas tirdzniecība
29/06/2020