Latvijas mazumtirdzniecībā šī gada augustā turpinājās iepriekšējos mēnešos novērotās augšupejošās tendences, apgrozījumam kāpjot par 5,4% salīdzinājumā ar pērnā gada augusta datiem. Augustā pieauga gan pārtikas, gan nepārtikas preču apgrozījuma vērtība, ko noteica gan iekšējie, gan ārējās vides faktori.
Mazumtirdzniecība pārtikas veikalos, kas augustā sastādīja 40% no kopējās mazumtirdzniecības vērtības, palielinājās par 3,1%. Tas ir mērens pieaugums, kas ir līdzīgs iepriekšējo divu vasaras mēnešu pieaugumam.
Nepārtikas preču, tai skaitā degvielas tirdzniecība, gada griezumā pieauga par 6,9%. Starp nepārtikas preču grupām straujākie pieaugumi reģistrēti mazumtirdzniecībā pa pastu vai interneta veikalos (+39,5%), datoru, telefonu u.tml. iekārtu mazumtirdzniecībā (+25.0%), kā arī mājsaimniecības elektropreču tirdzniecībā (+22,7%). Taču šo preču grupu apgrozījuma īpatsvars kopējā mazumtirdzniecībā ir samērā neliels, tāpēc to ietekme uz tirdzniecības izaugsmi bija ierobežota.
Nozīmīgāko devumu nepārtikas preču tirdzniecības izaugsmē sniedza degvielas tirdzniecība, veidojot 19% no kopējās šī gada augusta mazumtirdzniecības vērtības. Gada griezumā tā palielinājās par 11,9%, ko veicināja degvielas cenu samazinājums zemo naftas cenu ietekmē. Citās lielākajās nepārtikas preču kategorijās fiksēts mērens pieaugums – metālizstrādājumu, krāsu un stikla mazumtirdzniecība palielinājās par 4,5%, farmaceitisko, medicīnisko piederumu mazumtirdzniecība – par 2,4%.
Toties samazinājums 11,0% apmērā vērojams apģērbu un apavu mazumtirdzniecībā, kas izveidojās pagājušā gada augstās bāzes ietekmē. Apgrozījuma kritums reģistrēts arī atsevišķās citās nepārtikas preču grupās, taču tās kopā veido tikai 1,5% no kopējās mazumtirdzniecības, tāpēc to ietekme uz kopējo rezultātu nav bijusi nozīmīga.
Priekšnoteikumi patērētāju aktivitātes un līdz ar to mazumtirdzniecības apgrozījuma pieaugumam augustā bijuši pozitīvi. Līdzīgi kā iepriekšējos mēnešos tos veicināja kāpjošās darba algas un zemā inflācija, kā rezultātā pieauga iedzīvotāju rīcībā esošie ienākumi. Turklāt augusts ir tūrisma sezonas mēnesis, kad vietējo mazumtirdzniecību veicina arī nerezidentu tēriņi.
Taču konfidences rādītāji, ko, apkopojot patērētāju un uzņēmēju aptauju rezultātus, ik mēnesi publicē Eiropas Komisija, norāda gan uz patērētāju, gan mazumtirgotāju noskaņojuma pasliktināšanos šī gada septembrī. Patērētāju noskaņojums ir uzrādījis pēdējā gada zemāko līmeni, īpaši strauji krītoties novērtējumam par vispārējo ekonomisko situāciju un palielinoties bažām par bezdarba pieaugumu.
Tajā pašā laikā mazumtirgotāju noskaņojumu negatīvi ietekmēja novērtējums par uzņēmējdarbības aktivitāti turpmākajos trīs mēnešos, kas ir uzrādījis samazinājumu. Ļoti zemā līmenī ir arī mazumtirgotāju sagaidāmais pasūtījumu apjoms – rādītāja skaitliskajai vērtībai šī gada septembrī noslīdot līdz 2013. gada jūlija līmenim.
Neskatoties uz to, sagaidāms, ka līdz pat gada beigām mazumtirdzniecības pieaugums saglabāsies stabils, ko noteiks iedzīvotāju pirktspējas pieaugums zemas inflācijas apstākļos.
Pieteikties jaunumu saņemšanai e-pastā
Vairāk par šo tēmu
FM: Jūlijā strauji palielinājās tirdzniecība nepārtikas preču veikalos
31/08/2020
FM: Jūnijā pieauga gan pārtikas, gan nepārtikas preču mazumtirdzniecība
29/07/2020
FM: Mazumtirdzniecības rezultātus maijā pozitīvi ietekmēja pārtikas un degvielas tirdzniecība
29/06/2020