Jaunākie dati par mazumtirdzniecību liecina, ka nozares izaugsme kļūst spēcīgāka, šā gada maijā salīdzinājumā ar pērnā gada maiju apgrozījumam pieaugot par 3,4%. Šis ir spēcīgākais apgrozījuma pieauguma temps 2016. gada laikā, ko nodrošināja degvielas tirdzniecības apjomu kāpums.
Auto degvielas apgrozījuma pieaugums šā gada maijā, salīdzinot ar 2015. gada maiju, veidoja 9,5%. Ja 2016. gada pirmo četru mēnešu laikā kopējais degvielas apgrozījums samazinājās par 5%, tad maijā reģistrētais tirdzniecības kāpums jau ir līdzvērtīgs pērnā gada vidējam degvielas tirdzniecības kāpumam.
Degvielas tirdzniecības apjomu pieaugums šā gada maijā ir veicinājis kopējo nepārtikas preču apgrozījumu, un tā izaugsme gada griezumā sasniedza 3,9%. Starp citām lielajām nepārtikas preču grupām mazumtirdzniecības pieaugumi maijā fiksēti arī farmaceitisko un medicīnisko piederumu tirdzniecībā (+8%), apģērbu un apavu tirdzniecībā (+11,1%), kā arī mazumtirdzniecībā ārpus veikaliem, stendiem un tirgiem (+20,3%). Popularitāti aizvien turpina gūt tirdzniecība pa pastu un interneta veikalos, kur maijā gada izteiksmē apgrozījums palielinājās par 19%.
Šā gada maijā, salīdzinot ar mazumtirdzniecības apjomu gadu iepriekš, apgrozījums samazinājās tādās nepārtikas preču grupās kā būvmateriāli (metālizstrādājumi, krāsas un stikls) – par 6,2%, mājsaimniecības piederumi – par 7,5%, kā arī mājsaimniecības elektropreces – par 10,7%.
Savukārt pārtikas produktu tirdzniecība 2016. gada maijā pieauga par 2,1% salīdzinājumā ar iepriekšējā gada attiecīgo mēnesi.
Latvijas mazumtirgotāju sentimenta indekss, kas atspoguļo tirdzniecības sektora pārstāvju noskaņojumu par situāciju un perspektīvām nozarē šā gada jūnijā, salīdzinot ar iepriekšējo mēnesi, ir samazinājies. Tajā pašā laikā tas ir augstāks par gada sākumā uzrādīto indeksa vērtību, kā arī būtiski pārsniedz vidējo indeksa līmeni, kas tika uzrādīts pagājušajā gadā, kad bija vērojama spēcīga mazumtirdzniecības izaugsme. Turklāt mazumtirgotāji šogad salīdzinājumā ar 2015. gadu ir optimistiskāk noskaņoti attiecībā uz sagaidāmo pasūtījumu apjomu īstermiņā (nākamajiem trim mēnešiem). Tāpat mazumtirgotāji tuvākajos trīs mēnešos sagaida arī cenu kāpumu, kas varētu signalizēt par potenciālu inflācijas spēcināšanos gada otrajā pusē, kas atbilst Finanšu ministrijas iepriekš prognozētajam.
Savukārt patērētāju sentimenta indekss šā gada jūnijā saglabājies aptuveni 2016. gada pirmā pusgada vidējā līmenī. Jaunākie patērētāju aptauju rezultāti liecina, ka ir pieaudzis to respondentu skaits, kas uzskata, ka, ņemot vērā kopējo ekonomisko situāciju, pašreiz ir piemērots brīdis, lai veiktu lielus pirkumus, piemēram, mēbeles, elektriskās un elektroniskās iekārtas un tamlīdzīgi. Tāpat ir uzlabojies novērtējums jautājumā par to, vai, salīdzinot ar iepriekšējiem 12 mēnešiem, patērētāji paši veiks lielus pirkumus nākamā gada laikā. Turklāt šomēnes ir strauji uzlabojies novērtējums par mājsaimniecību vispārējo finansiālo situāciju, tas ir, iedzīvotāji atzīmē, ka viņiem pietiek līdzekļu gan tūlītējam patēriņam, gan to novirzīšanai uzkrājumiem.
Šie rezultāti iezīmē pozitīvu privātā patēriņa attīstības dinamiku šim gadam, apliecinot, ka arī šogad iekšējais pieprasījums nodrošinās Latvijas ekonomisko izaugsmi.
Pieteikties jaunumu saņemšanai e-pastā
Vairāk par šo tēmu
FM: Jūlijā strauji palielinājās tirdzniecība nepārtikas preču veikalos
31/08/2020
FM: Jūnijā pieauga gan pārtikas, gan nepārtikas preču mazumtirdzniecība
29/07/2020
FM: Mazumtirdzniecības rezultātus maijā pozitīvi ietekmēja pārtikas un degvielas tirdzniecība
29/06/2020