Pēc mazumtirdzniecības apjomu krituma 2015. gada novembrī, decembrī mazumtirdzniecības apgrozījums pieauga par 2%, uzrādot ievērojami vājāku izaugsmi nekā iepriekšējos pērnā gada mēnešos. Tādējādi pērnā gada pēdējā ceturksnī mazumtirdzniecības apgrozījums bija par 2,4% lielāks nekā 2014. gada attiecīgajā ceturksnī. Tā kā pērnā gada pirmajos trijos ceturkšņos nozares apjomi pieauga diezgan strauji, tad mazumtirdzniecības apjomi 2015. gadā kopumā pieauga par 4,9%.
Pērnā gada nogalē turpināja samazināties degvielas tirdzniecības apjomi, decembrī uzrādot kritumu par 4,6%. Šis kritums ierobežoja mazumtirdzniecības straujāku pieaugumu, jo pārtikas un nepārtikas preču (atskaitot degvielu) tirdzniecība decembrī gada griezumā pieauga par attiecīgi 3% un 3,1%.
Tajā pašā laikā svarīgi atgādināt, ka degvielas tirdzniecības apjomu pieaugums 2015. gadā kopumā bija lielākais mazumtirdzniecības izaugsmes nodrošinātājs. Pērn 12 mēnešu laikā autodegvielas mazumtirdzniecība palielinājās par 8,1%, salīdzinot ar 2014. gadu, ko veicināja iepriekšējā gadā novērotā degvielas cenu samazināšanās.
No nepārtikas preču grupām pērn straujāk augošie tirdzniecības apjomi tika fiksēti mazumtirdzniecībā pa pastu vai interneta veikalos (+35,1%), kas arī nodrošināja vienu no lielākajiem devumiem mazumtirdzniecības pieaugumā 2015. gadā. Svarīgs mazumtirdzniecības izaugsmes avots bija arī apgrozījuma pieaugums datoru un ar tiem saistīto iekārtu kategorijā (+18,4%), mājsaimniecības elektropreču mazumtirdzniecībā (+14,6%), kā arī farmaceitisko un medicīnisko piederumu mazumtirdzniecībā (+4,3%). Savukārt tirdzniecības apjomu kritums un lielākā negatīvā ietekme uz gada kopējo mazumtirdzniecības izaugsmi reģistrēta mazumtirdzniecībā nespecializētajos nepārtikas veikalos (-3,7%), grāmatu, avīžu un kancelejas piederumu mazumtirdzniecībā (-10,7%) un mazumtirdzniecībā stendos un tirgos (-8,4%).
Savukārt pārtikas preču apgrozījums 2015. gadā, salīdzinot ar 2014. gadu, uzrādīja mērenu 2,8% pieaugumu.
Visa pērnā gada laikā mazumtirdzniecības kāpumu veicināja vājais patēriņa cenu pieaugums, 2015. gada vidējai inflācijai veidojot vien 0,2%. Turklāt aizgājušajā gadā iedzīvotāju ienākumi ir palielinājušies, darba algas kāpumam 2015. gada pirmajos trīs ceturkšņos sasniedzot 6,6%, salīdzinot ar 2014. gada atbilstošo laika periodu. Tas ir uzlabojis iedzīvotāju maksātspēju un palielinājis rīcībā esošos ienākumus, kas ir bijis svarīgs priekšnoteikums privātā patēriņa pieaugumam valstī.
Finanšu un kapitāla tirgus komisijas dati norāda par jauno izsniegto kredītu pieaugumu mājsaimniecībām. Tā, piemēram, pērnā gada trīs ceturkšņos jaunizsniegto kredītu apjomi palielinājušies par 22%. Īpaši spēcīgs pieaugums bijis jauniem izsniegtajiem kredītiem patēriņa preču iegādei.
Turklāt jaunākie Ekonomikas sentimenta indeksa dati uzrāda, ka gada sākumā mazumtirgotāju un patērētāju noskaņojums ir nedaudz uzlabojies. Patērētāji ir optimistiski noskaņoti attiecībā uz finanšu situāciju nākamajos 12 mēnešos. Savukārt mazumtirgotāji nākamajos trijos mēnešos sagaida pasūtījumu apjomu, kā arī uzņēmējdarbības aktivitātes pieaugumu. Tādējādi vispārējais fons privātā pieprasījuma pieaugumam joprojām ir labs. Tas ir pozitīvs signāls mazumtirdzniecības attīstības perspektīvām šogad.
Pieteikties jaunumu saņemšanai e-pastā
Vairāk par šo tēmu
FM: Jūlijā strauji palielinājās tirdzniecība nepārtikas preču veikalos
31/08/2020
FM: Jūnijā pieauga gan pārtikas, gan nepārtikas preču mazumtirdzniecība
29/07/2020
FM: Mazumtirdzniecības rezultātus maijā pozitīvi ietekmēja pārtikas un degvielas tirdzniecība
29/06/2020