Mazumtirdzniecības apjomi salīdzināmās cenās šā gada aprīlī samazinājušies par 0,2% pret pērnā gada aprīli, ko noteica galvenokārt pārtikas preču mazumtirdzniecības kritums par 2,3%,liecina jaunākie Centrālās statistikas pārvaldes dati. Kaut arī pārtikas cenas aprīlī bijušas vien par 1,7% augstākas nekā pirms gada, tomēr cenu līmenis saglabājas augsts un patērētāji mazumtirdzniecības vietās līdzekļus tērē piesardzīgi. Jāpiemin, ka arī valsts iedzīvotāju skaita negatīvā dinamika ietekmē pārtikas patēriņu. Iedzīvotāju skaits šā gada aprīlī sarucis par 1,2% pret pērnā gada aprīli.
Tikmēr nepārtikas preces tirgotas par 0,3% vairāk nekā pirms gada, ko noteica pieaugumi informācijas un komunikācijas tehnoloģiju noietā par 25,1%, kosmētikas un tualetes piederumu tirgotajos apjomos par 10,7%, kā arī apģērbu un apavu mazumtirdzniecībā par 16,6%. Lielākie samazinājumi tirdzniecībā stendos un tirgos (-10,8%), kultūras un atpūtas precēm (-12,4%) un nespecializētajos nepārtikas preču veikalos (-13,9%).
Šā gada pirmajos četros mēnešos mazumtirdzniecības apjomi auguši par 0,5% pret pērnā gada pirmajiem četriem mēnešiem, ko veicināja degvielas tirdzniecības apjomu pieaugums par 5,3%. Savukārt pārtikas un nepārtikas preču mazumtirdzniecība samazinājusies attiecīgi par 0,8% un 0,3%.
Savukārt, salīdzinot mazumtirdzniecības datus ar iepriekšējo mēnesi, šā gada aprīlī bijis 3,3% samazinājums, sarūkot gan pārtikas, gan nepārtikas, gan degvielas mazumtirdzniecības apjomiem.
Latvijas Bankas apkopotie dati par kartei piesaistīto maksājumu apmēru, kas korelē arī ar pievienotās vērtības nodokļa (PVN) ieņēmumiem no mazumtirdzniecības nozares, pēdējos mēnešos uzrāda pieaugumu un pašlaik neliecina par lejupslīdes tendencēm mazumtirdzniecībā. Arī Latvijas Bankas apkopotie dati par mājsaimniecību noguldījumu apjomiem liecina, ka atsācies noguldījumu apjomu pieaugums, kas norāda uz iedzīvotāju brīvo līdzekļu apjomu pieaugumu. Tāpat tas arī norāda uz pozitīvām iezīmēm sagaidāmajos mazumtirdzniecības apjomos turpmākajos mēnešos.
Eiropas Komisijas apkopotais konfidenču indekss norāda uz kopumā zemu konfidenci mazumtirgotāju vidū kopš pērnā gada vasaras. Tostarp pēdējo mēnešu mazumtirdzniecības rezultāti kopējo konfidenci pasliktina, savukārt aptaujās norādītie sagaidāmie augstākie tirdzniecības apjomi konfidenci uzlabo. Savukārt patērētāju konfidence kopš pērnā gada sākuma ar lielām svārstībām kopumā ir augoša, kas signalizē par iespējamu straujāku mazumtirdzniecības apjomu pieaugumu.
Zemā bāze no 2023. gada marta līdz oktobrim veicinās mazumtirdzniecības izaugsmi 2024. gadā, un, mēreni pieaugot privātajam patēriņam, mazumtirdzniecības nozare šogad varētu pieaugt par 1,2% līdz 1,7%.