Līdzīgi kā jūlijā, arī augustā mazumtirdzniecības apjomi ir nedaudz pieauguši. Jaunākie Centrālās statistikas pārvaldes dati norāda uz mazumtirdzniecības apjomu pieaugumu par 0,7% salīdzinājumā ar pagājušā gada augustu, ko noteica pārtikas preču noieta palielinājums par 3,3% zemās bāzes dēļ un degvielas tirgoto apjomu pieaugums par 1,4%, taču nepārtikas preču mazumtirdzniecība sarukusi par 1,4%.
Šā gada astoņos mēnešos mazumtirdzniecības apjomi auguši par 5,3%, nepārtikas preču tirdzniecības apjomiem pieaugot par 10,4%, pārtikas noietam palielinoties par 2,5%, bet degvielas mazumtirdzniecības apjomiem samazinoties par 1,5%.
Nepārtikas preču grupā 1,4% samazinājumu pret pērnā gada augustu noteica 17,2% noieta sarukums tirdzniecībā stendos un tirgos, 8,4% samazinājums mazumtirdzniecībā pa pastu vai interneta veikalos, kā arī apģērbu un apavu noieta sarukums par 6,2%. Samazinājums arī mājokļa interjera preču (-13,9%), augkopības un zooveikalu (-15,9%) un pulksteņu un juvelierizstrādājumu (-10,1%) mazumtirdzniecības apjomos. Tajā pašā laikā par 7,1% pieauguši būvmateriālu mazumtirdzniecības apjomi, par 5% vairāk tirgotas informācijas un komunikācijas tehnoloģijas iekārtas, bet par 4% augusi farmaceitisko un medicīnisko preču mazumtirdzniecība.
Šā gada augustā pirmo reizi kopš šā gada marta degvielas tirgotie apjomi pieauguši par 1,4%. Degvielas cenas jūlijā un augustā nedaudz samazinājušās kopš šā gada jūnija, kad tika fiksēts augstākais cenu līmenis. Tajā pašā laikā degviela augustā bijusi par 40,4% dārgāka nekā pērnā gada augustā.
Savukārt pārtikas mazumtirdzniecība pieaugusi par 3,3% zemās bāzes dēļ, bet pret šā gada jūliju fiksēts 0,4% pieaugums. Pēdējo gadu laikā pārtikas mazumtirgotāju konkurence Latvijā ievērojami augusi. Arī ekonomiski sarežģītais 2022. gads nav izņēmums.
Šā gada augusta izskaņā Liepājā durvis vēris jau otrais SPAR zīmola mazumtirdzniecības veikals, kas savā sortimentā piedāvā pārtikas un citas ikdienā nepieciešamās preces. SPAR nākotnes plāni ir ambiciozi, ar plāniem atvērt līdz pat 200 veikaliem piecu gadu laikā un kļūt par konkurentu tādiem lielajiem zīmoliem kā Rimi, Maxima un Lidl. Vietējo ražotāju sortiments SPAR veikalos būs atkarīgs no ražotāja un SPAR spējām vienoties par sadarbību, kā arī plānots ražot SPAR zīmola produkciju tepat Latvijā. Jaunu mazumtirgotāju ienākšana Latvijas tirgū palielina konkurenci, kas nozīmē sīvāku cīņu par zemākās cenas piedāvājumu.
Lielākie Latvijas mazumtirgotāji piedāvā iespēju iepirkties arī attālināti, arī SPAR ir plāni nodrošināt attālināto tirdzniecību. Kaut arī tirdzniecība interneta veikalos šogad uzrāda sarukumu, e-komercija pārtikas mazumtirdzniecības nozarē ieņem arvien nozīmīgāku lomu. Lielākajām veikalu ķēdēm ir sadarbības partneri, kas nodrošina preču piegādi uz klientu mājām, kā arī šajā segmentā sākušas darboties tādas platformas kā Wolt un Bolt. Attīstoties attālinātajai tirdzniecībai, ieguvējas būs veikalu ķēdes ar kvalitatīvām e-komercijas platformām.
Eiropas Komisijas apkopotie ekonomiskās konfidences rādītāji liecina par zemu noskaņojuma līmeni mazumtirgotāju vidū, ko raisa zemāki tirdzniecības apjomi pēdējo mēnešu laikā, kā arī uzņēmēji aptaujās norāda, ka nav paredzams, ka tirdzniecības apjomi pieaugs. Arī patērētāju vidū konfidence ir zema, augstas inflācijas apstākļos gaidot apkures sezonu.