Latvijas mazumtirdzniecības uzņēmumu apgrozījums jau sesto mēnesi pēc kārtas uzrāda pieaugumu pret pērnā gada attiecīgo periodu salīdzināmajās cenās. Šā gada augustā tas bija par 3,7% augstāks nekā pirms gada, bet gada astoņos mēnešos apgrozījums ir audzis par 2,8%. Savukārt pērn attiecīgajā periodā pieaugums bija vien 1,1% apmērā.
Augustā izaugsmi veicināja gan nepārtikas preču, gan autodegvielas mazumtirdzniecība, taču pārtikas preces pērn augustā tirgotas vairāk nekā šogad.
Nepārtikas preču, izņemot degvielu, mazumtirdzniecības apjomi augustā ir auguši par 9,8%, tostarp, samazinājumu par 2% uzrādījuši tikai informācijas un komunikācijas tehnoloģiju tirgotie apjomi, kas skaidrojams ar specifisku preču deficītu pārrāvumu dēļ piegāžu ķēdēs. Turpretī pieaugumi fiksēti visās pārējās preču grupās. Līdzīgi kā pērn, arī šogad mājsaimniecības elektropreču tirdzniecībā bija straujš pieaugums – 18,1% apmērā, kas ir lielākais pieaugums starp visām preču grupām.
Neskatoties uz augošajām cenām, par 7,7% pieauguši arī būvmateriālu tirdzniecības apjomi. Par 16,8% augusi kultūras un atpūtas preču mazumtirdzniecība. Joprojām augsts pieprasījuma apjoms ir dezinfekcijas līdzekļiem un Covid-19 testu veikšanai nepieciešamajam aprīkojumam, tādējādi arī farmaceitisko preču noiets ir kāpis par 8%. Augustā, iestājoties vēsākiem laikapstākļiem, par 11,1% auguši arī apģērbu mazumtirdzniecības apjomi. Kopš šā gada maija strauji pieaug tirdzniecības apjomi pa pastu vai interneta veikalos, augustā sasniedzot 40,6% pieaugumu, kas skaidrojams gan ar straujo bāzes samazināšanos pērn, gan ar Covid-19 slimības saasināšanos augustā, iedzīvotājiem atkal vairāk dodot priekšroku attālinātiem pirkumiem.
Autodegvielas mazumtirdzniecības apjomi augustā ir kāpuši par 3,5%, salīdzinājumam jūnijā un jūlijā bija 12% pieaugums. Tas skaidrojams gan ar nedaudz augstāku bāzi pērn augustā, gan ar nelabvēlīgajiem laikapstākļiem augustā, sarūkot iedzīvotāju vēlmei doties tālos braucienos ar auto.
Pārtikas preču mazumtirdzniecībā apjomi augustā samazinājās par 3,8% pret pērnā gada attiecīgo periodu, kas ir lielākais samazinājums kopš 2016. gada decembra un ko ietekmējuši tādi faktori kā pārtikas cenu pieaugums, tūristu skaita samazināšanās, kā arī ierobežojumi, kas traucē pilnvērtīgai ēdināšanas industrijas darbībai.
Kopējais mazumtirdzniecības apjoms astoņu mēnešu griezumā palielinājies par 2,8% attiecībā pret pērno gadu. Tajā skaitā pārtikas produktu noietam ir neliels pieaugums 0,2% apmērā, bet nepārtikas preču mazumtirdzniecības apjomi, izņemot degvielu, palielinājās par 4,4%. Joprojām saglabājas augsts degvielas tirdzniecības pieaugums par 8,4%.
Kas gaidāms turpmāk?
Joprojām “Lidl” nav izziņojis savu veikalu atvēršanas datumu Latvijā. Eksperti atzīst ka visvairāk lielā koncerna ienākšana Latvijā ietekmēs lielos pārtikas mazumtirgotājus kā “Rimi” un “Maxima”. Sagaidāms, ka “Lidl” spēs piedāvāt zemākas pārtikas produktu cenas, taču Latvijā strādājošās veikalu ķēdes aktīvi strādā pie dažādiem risinājumiem, lai saglabātu ierastos apgrozījuma apjomus, piemēram, piedāvājot plašāku vietējo ražotāju pārtikas preču klāstu.
Turpmāko mēnešu situāciju mazumtirdzniecībā var ietekmēt jauni ierobežojumi, kas vairāk attieksies uz nevakcinētām personām, Covid-19 saslimušo skaitam strauji pieaugot. Negatīvu ietekmi pārtikas mazumtirdzniecībā var radīt arī pārlieku augsts cenu pieauguma temps, kas mazinās mazturīgo iedzīvotāju pārtikas preču pirktspēju.